Huil niet om Evita
Strak van de zenuwen stond Brigitte Heitzer samen met Susan Seegers op 21 oktober in de finale van het programma Op zoek naar Evita. En ze barstte in tranen uit toen ze hoorde dat zij deze zo felbegeerde hoofdrol in de wacht had gesleept. Daarvoor heeft ze meerdere malen tweede viool gespeeld, als alternate van Chantal Janzen in Tarzan en Beauty and the Beast. Ze was er aan toe om een eigen hoofdrol te hebben, zelf een ster te worden. En op 16 december was het dan zover: de rode loper bij het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam werd uitgelegd om de bezoekers van de musical Evita te ontvangen. Zónder de, tijdens de bekendmaking van de winnares beloofde naam in neonletters, maar mét een heleboel Bekende Nederlanders die dit spektakel niet wilden missen.
Uiteraard waren heel veel collega's uit de musicalwereld gekomen, zoals de beste vriend van Brigitte, René van Kooten. Maar ook Doris Baaten, Marian Mudder, Lieke van Lexmond en Eric van Tijn liepen over de rode loper. Evenals de overige kandidaten van Op zoek naar Evita. Uiteraard waren Marjolein Teepen en Anne Stalman hierbij niet aanwezig, omdat zij allebei een rol hebben in de musical. Bijzonder was de aanwezigheid van Mr. Pieter van Vollenhoven, die speciaal door algemeen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties Erwin van Lambaart werd verwelkomd. En een gejuich klonk toen ook Sir Andrew Lloyd Webber kwam aanwandelen. Een icoon op musicalgebied én componist van de musical waar al maanden over wordt gesproken: Evita.
Maria Eva Duarte wordt geboren op 7 mei 1919 als onwettige dochter van een boer en een plattelandsmeisje. Wanneer haar vader overlijdt, wordt zij geweerd van haar vaders begrafenis. Ze wil vrijheid en ze wil laten zien dat ze meer is dan een 'bastaard'. Op 15-jarige leeftijd ontmoet ze de nachtclubartiest Augustin Magaldi (Paul Walthaus), die haar meeneemt naar Buenos Aires: de stad die het vuur in Evita doet aanwakkeren en ze maakt een bliksemcarrière. Haar ambitie leidt haar in 1943 uiteindelijk naar kolonel Juan Domingo Péron (Roberto de Groot), de man met wie ze zal trouwen. Péron wordt verkozen tot president van Argentinïe en Evita spint een web rond de vakbonden, die ze volledig controleert. Evita's tocht naar de top gaat gepaard met veel kritiek, in de musical verwoordt door Che Guevara (Stanley Burleson). Dan wordt Evita ernstig ziek, ze heeft kanker. Uiteindelijk overlijdt Evita op 26 juli 1952. Ze was toen 33 jaar oud.
Terwijl de zaal volstroomt, is het podium al gevuld met mensen. Ze lopen rond, bidden en praten met elkaar. Zo wordt je geleidelijk aan meegevoerd naar het begin van Evita. Vanaf het allereerste moment staat deze musical als een huis. Geen twijfel over mogelijk: de hand van Joop van den Ende Theaterproducties is duidelijk te herkennen. Alles is strak geregisseerd en de acteurs zijn professioneler dan ooit. Wanneer Stanley Burleson in het begin met zijn bloes aan een paal blijft haken, gaat hij daar zo relaxed mee om dat het bijna lijkt alsof het erbij hoort. Stanley Burleson is ongelooflijk goed. Hij behoort uiteraard tot de gevestigde orde en hoort al jaren bij de Nederlandse top. Met deze rol bewijst hij eens te meer waarom hij aan de top moet blijven. Zijn stem lijkt met de jaren alleen maar beter te worden en hij lijkt zich prima te kunnen vinden in de rol van de cynische Che.
De net herstelde Brigitte Heitzer trekt zich niets aan van eventuele stemproblemen: ze zingt vol overgave de rol van haar leven. Ze straalt helemaal en trekt alle aandacht naar zich toe. Je ziet duidelijk dat zij gemaakt is om op het podium te staan én dat zij zich háár moment niet van zich af laat pakken. Af en toe hoor je een rauwere klank, vanwege haar stemproblemen, maar die momenten zijn te verwaarlozen. Brigitte IS Evita, voor de volle honderd procent. Met haar loepzuivere stem zingt zij de moeilijkste nummers en brengt zij de emotie over. Blijdschap bij aankomst in Buenos Aires en pijn bij haar sterven. Met regelmaat zat ik met kippenvel op mijn armen, met als toppunt het moment van Huil niet om mij, Argentina. Het nummer is al zo vaak opgevoerd, dat ik bijna dacht dat deze geen indruk meer kon maken op mij. Maar Brigitte vertolkt het bekende nummer zo goed, dat het bijna lijkt alsof je het voor het eerst hoort.
Roberto de Groot speelt een goede Péron, maar komt op het podium iets minder sterk over. Dit heeft te maken met het feit dat hij twee ijzersterke karakters naast zich heeft staan (Burleson en Heitzer), waardoor zijn rol echt een bijrol is geworden. Maar hulde ook voor zijn aandeel.
De belichting en het décor zijn vrij summier gehouden, zoals we ook hebben kunnen zien bij Aida en Jesus Christ Superstar. Hierdoor maakt het verhaal juist nog meer indruk en ze bewijzen eens te meer met deze aanpak dat je geen compleet uitgeruste décors hoeft te hebben om een verhaal vorm te geven.
Evita is nu al dé musical voor 2008 en heeft alles in zich: prachtige zang, emoties en een sterke cast. Erwin van Lambaart en Joop van den Ende kunnen tevreden zijn; je kunt met een gerust hart de keuze van een Evita aan het publiek overlaten.
Afbeelding verwijderd door redactie
Evita is nog tot en met 19 oktober 2008 in theaters door heel Nederland te zien. Voor speeldata en kaarten, zie de website.