Queen for a day
Goudkleurige kettingen met in reuzeletters 'amour', 'soleil' en 'mare' eraan. Brillen met een montuur dat gemaakt lijkt van groene blaadjes en oorbellen in de vorm van ananassen. Opzichtige zilveren kettingen met glitterende hangers in de vorm van een hart of kruis. Couturiers voorzien hun creaties maar al te graag van opvallende sieraden. De tentoonstelling 'Queen for a day, sieraden voor de haute couture' geeft met zo?n zevenhonderd stukken een beeld van de sieraden die in de twintigste eeuw op de catwalks zijn verschenen.
Paruriers
Grote namen zoals Balenciaga, Hermes, Givenchy en Christian Dior lieten sieraden maken die de sfeer of stemming van een collectie benadrukten. Hoewel de sieraden meestal onder de merknaam van de modehuizen op de markt werden gebracht, waren ze afkomstig van zelfstandig werkende paruriers (parurier is Frans voor 'maker van galanteriën'). Deze ontwerpers van modesieraden hadden hun eigen ateliers en werkten in opdracht van couturiers. Met 'Queen for a day, sieraden voor de haute couture' wordt de aandacht gevestigd op de doorgaans anonieme en vergeten paruriers en het werk dat zij voor roemruchte modeontwerpers maakten.
Glamour
De expositie in het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch geeft alle ruimte aan de pracht en praal van de modesieraden. In een verduisterde zaal zijn ronde vitrines opgesteld, waaromheen zwarte kralengordijnen hangen. De sieraden komen in al hun glitter en glans tevoorschijn als je de gordijnen opzij schuift. De sobere en donkere omgeving benadrukt de glamour van de pronkstukken.
Revival
Gek genoeg is het merendeel van de geëxposeerde modesieraden opvallend tijdloos. De zilveren glitterstukken die Lanvin in de jaren dertig liet ontwerpen, maken ook nu nog hebberig. En bijous van in goud ingelegde edelstenen van het huis Henry a la Pensée uit dezelfde periode zijn schitterende voorbeelden van klassieke juwelen. Ook de veelzijdige ontwerpen uit de jaren zestig en zeventig ? toen de paruriers hun hoogtijdagen beleefden ? zou je zo willen dragen. En nu de jaren tachtig zo?n belangrijke invloed uitoefenen op de zomermode lijkt de tijd rijp voor een revival van het werk van Robert Goossens, die toen onder meer voor Yves Saint Laurent en Chanel ontwierp.
Haute couture
De expositie maakt duidelijk dat modeaccessoires meer dan museumwaardig zijn. De luxe juwelen zijn ware kunststukjes. Helaas komen we in 'Queen for a day, sieraden voor de haute couture' niets te weten over de mode waar de sieraden bij gedragen werden. Met uitzondering van een handjevol foto?s, affiches en reclames zijn er geen beelden van de haute couture waarvoor de sieraden ontworpen zijn. En de sieraden zelf geven, door hun tijdloze stijl, ook geen aanwijzingen over de kledingstukken waar ze bij horen. Een gemiste kans voor het museum. Maar goed nieuws voor fantasierijke bezoekers die willen dromen over hoe ze er uit zouden zien met al die koninklijke juweeltjes?
Wat is er nog meer te doen?
Naast de tentoonstelling over modesieraden kan je in het Stedelijk Museum ?s-Hertogenbosch genieten van een expositie over Nederlandse videoclips.
Er is ook een vrolijke expositie van Amerikaanse sieraden uit de museumcollectie die je meteen in zomerstemming brengt.
Op zondag 9 september organiseert het Stedelijk Museum ?s-Hertogenbosch de themadag 'Fashion Attraction, de lokroep van het modeaccessoire' en op zaterdag 22 september het symposium 'Queen for a day, het bijou fantaisie als glansrijke schakel in de grillige wereld van de haute couture'.
Heb je nog meer zin in kunst, dan kan je nog de tentoonstelling van Ans Markus in het Noordbrabants Museum meepikken.