Een vrouw denkt meer na over wat ze wil van een pak

Mode & trends door Redactie Ze.nl

'Ik zou nooit iedere dag een pak willen dragen. Wij vrouwen zijn gewoon verwend met de mogelijkheid om losse kledingstukken te kiezen, die we zelf kunnen combineren.' Toch heeft Stance, verantwoordelijk voor damesmaatwerk bij 'kleermakerij' New Tailor, zelf een prachtig op maat gemaakt pakje hangen in het atelier van de winkel in de Utrechtse Minrebroederstraat. Goede reclame voor de zaak natuurlijk. 'Ik ga wel eens naar Zara, omdat ik vrij lang ben en ze daar veel broeken in lengtematen hebben. Dan ga ik met tien broeken het pashokje in en ook al zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde model en dezelfde lengte, er past er toch maar één.'

Roel Wolbrink, die in 1997 samen met Hans van Goch New Tailor oprichtte, kent de beperkingen van confectiekleding. 'Er is net niet de juiste lengte of kleur, of er zitten tierlantijntjes aan die je niet bevallen. Basispakken zie je nergens.' New Tailor maakt nu juist wél van die basispakken. Klassieke jasjes met pantalons of rokken, die je kunt combineren met een blouse of vest. Maar ook met meer trendy kledingstukken, of bijzondere accessoires. 'Voor heren bedienen we hele garderobes. Als je maatpakken eenmaal gewend bent dan wil je niets anders meer. Voor vrouwen geldt dat niet: die willen een basispak en kiezen er zelf iets modisch bij.'

Afbeelding verwijderd door redactie

De ervaring van Roel Wolbrink is dat bij damesmaatpakken geen standaardlengtes gelden. 'Er is geen waarheid in maatpakken en bij vrouwen al helemaal niet.' Het gevolg? 'Een vrouw denkt meer na over wat ze wil van een pak. Laatst kwam hier een mevrouw en die wilde een soepele stof die niet kreukt en een casual uitstraling heeft. Dan moeten wij wel even zoeken.' Soms weten mensen dus precies wat ze willen. Maar bij vrouwen is dat eerder uitzondering dan regel. 'Mannen weten hoe ze er uitzien in een pak. Vrouwen niet.'

Daarom heeft New Tailor een heel rek vol met basispakken die klanten kunnen passen om een idee te krijgen van de mogelijkheden. 'Basispakken moet je hebben, die vormen een denkraam van wat een klant kan verwachten,' vertelt Roel Wolbrink. Aan de hand van zo?n passtuk kan een klant aangeven wat ze bedoelt met bijvoorbeeld strak of wijd. De basispakken kunnen ook duidelijk maken wat de wensen van de klant zijn en op die manier misverstanden tussen klant en kleermaker voorkomen. 'Dit vak gaat om mooie spullen maken, maar ook om verwachtingen managen, matchen en waar mogelijk overtreffen. Daarvoor is het passtuk: je moet weten wat iemand bedoelt en verwacht. In principe kunnen we alles maken wat je wilt, maar je moet wel eerst weten wát je wilt.'

Afbeelding verwijderd door redactie Afbeelding verwijderd door redactie

Hoe gaat het nu in zijn werk, een maatpak laten maken? Eerst maak je een afspraak voor een eerste meting. 'Er wordt dan bijvoorbeeld besproken: waar heb je het kledingstuk voor nodig, hoe vaak wil je het dragen, wat wil je uitstralen, wat vind je leuk, wat voor kleding draag je meestal,' legt Stance uit. 'Dan worden stoffen en model gekozen en worden de maten genomen.' Je kunt een jasje meenemen dat je fantastisch vindt ter illustratie van wat je zoekt. Na de eerste meting worden de gegevens naar het atelier in Duitsland gestuurd en wordt het pak in elkaar gezet. Dat duurt alles bij elkaar zo?n vier weken. Dan vindt een eerste pas plaats. 'Soms moeten er wat kleine dingen worden aangepast. We maken altijd pas na de eerste pas de broek op de juiste lengte, want de lengte hangt samen met het soort schoenen dat je draagt.' De kleine aanpassingen worden in het atelier boven de New Tailor winkel gemaakt. In totaal duurt het maken van een kledingstuk dat helemaal op maat is gemaakt zo?n zes tot acht weken.

Klinkt simpel? Toch is het kiezen van maatkleding niet zo makkelijk als wat mode-items uit het schap van een confectiewinkel grissen. 'Het lastige van een maatpak is dat mensen verwachten dat ze met het juiste pak lang, slank of mooi zijn,' vindt Stance. 'Wij willen wel weten wat de verwachtingen van de klant zijn, maar we moeten ook duidelijk maken dat je uiteindelijk de persoon blijft die je bent.' Ook de keuze van de juiste stof vergt enig denkwerk. 'Er zijn 10.000 stoffen beschikbaar. Tachtig procent daarvan is geschikt voor dames. Daarnaast zijn er ook speciale damesstoffen, zoals roze tweed of Chanel-achtige stoffen.' Een zakelijk pak is meestal van donkere, gladde wol.

Op het ontwerpvlak is New Tailor zich nog aan het ontwikkelen: er worden nu bijvoorbeeld vooral klassieke rokken gemaakt, maar er zijn ook plannen om andere modellen aan te bieden. De ervaring die New Tailor heeft met het maken van kleding voor musicals zoals Grease komt dan goed van pas. 'Maar als het te 'designerig' wordt dan haak ik af, daar zijn we niet goed in,' waarschuwt Roel Wolbrink. 'Wij zijn kledingmakers, geen designers.'

Lees ook over andere maatpakken op Vrouw.nl: Maatpakken maken de vrouw!

Meer informatie: www.newtailor.nl