20 jaar Maison Martin Margiela
Het is niet waarschijnlijk dat Martin Margiela in de voetsporen treedt van Comme des Garçons, Viktor & Rolf en Stella McCartney en een collectie ontwerpt voor H&M. Het modehuis doet - dit najaar precies twintig jaar - vooral dingen die lijnrecht ingaan tegen alle modewetten. Zo bevinden de winkels van Maison Martin Margiela zich op moeilijk te vinden locaties, bevatten de kledingstukken geen logo's of labels en gaat de hoofdontwerper al jarenlang incognito door het leven. In 20 the exhibition, de jubileumtentoonstelling in het ModeMuseum in Antwerpen, komen dit soort eigenaardigheden uitgebreid aan bod. Maar er is vooral ook te zien welke bijzondere mode Martin Margiela heeft gemaakt.
Draagbaar is niet het eerste woord dat in je opkomt bij het zien van het werk van Maison Martin Margiela. Wit wel. Het modehuis gebruikt allerlei soorten wit in zijn kantoren, winkels en showrooms en de kleding is voorzien van een onopgesmukt wit etiket. Ook anti-mode is een term die zich opdringt bij het zien van de vaak gerecyclede kleding van Margiela. Pumps zijn omwikkeld met tape van de opdruk 'fragile', een gilet wordt gemaakt van tweedehands handschoenen en een bontjas bestaat uit blonde pruiken.
Klinkt ingewikkeld? Dat is het ook. Je moet er maar opkomen: een donsjas met afneembare mouwen die is gemaakt van een dekbed, of een leren handschoen die is getransformeerd tot portefeuille. Dat er vrouwen zijn die trouwe klant zijn van dit soort moeilijke mode bewijst een videoportret van Karin, die poseert in veertig verschillende outfits uit haar garderobe, die vol hangt met Margiela.
Wat je moet weten over Martin Margiela:
* Een meerderheid van de aandelen van Maison Martin Margiela is in handen van Renzo Rosso, eigenaar van Diesel en (sinds dit jaar) modehuis Viktor & Rolf.
* Sinds 1998 presenteert Margiela naast zijn twaalf damescollecties ook een mannenlijn.
* Martin Margiela studeerde in 1979 af aan de Antwerpse modeacademie - een jaar na de 'Antwerpse zes', de Vlaamse ontwerpers (onder wie Ann Demeulemeester en Dries van Noten) die Belgische mode op de internationale modekaart zetten.
* Elk seizoen maakt Maison Martin Margiela een t-shirt waarvan de opbrengst geschonken wordt aan Aides, een Franse organisatie die strijdt tegen Aids en Hiv.
20 the exhibition roept geen koortsachtige koopdrang op. Een jurk bedrukt met een foto van een gebloemde retro-jurk is origineel en oogstrelend, maar doet het beter in een museum dan op de dansvloer. Maison Martin Margiela weet met zijn verrassende ontwerpen wel een sprookjeswereld op te roepen. De zaal vol tv-schermen met beelden van modeshows laat zien hoeveel verbluffende creaties Margiela en zijn team hebben voortgebracht en wat een sterk concept ze hebben ontwikkeld. Mode die zich niet opdringt, maar wel een eigen signatuur heeft, die vind je niet bij de H&M.
De tentoonstelling '20 the exhibition' is tot 8 januari 2009 te zien in het ModeMuseum in Antwerpen. Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalige catalogus en een limited edition dvd box.