Reportage: Modevakbeurs ‘De Modefabriek’.
Deze editie van de Modefabriek is in een nieuw jasje gestoken: de organisatie heeft besloten de hallen in te delen naar aanleiding van verschillende segmenten. Namens Vrouw.nl ben ik een kijkje gaan nemen om verslag te doen van wat we kunnen verwachten van de herst/wintermode 09/10.
Na binnenkomst ging mijn modehart gelijk sneller kloppen. Al die impressies . . . Heerlijk!. Ik ben begonnen in hal 1, puur toeval overigens, want ik vind het altijd een drama om de verschillende hallen en stands te vinden.
Wat gelijk opviel is de hoeveelheid knitwear, veel grove breisels in prachtige naturel tinten. Deze breisels worden gecombineerd met streetwear of juist delicate stoffen zoals zijde en voile. Naast de natuurtinten die bij alle merken terugkomen, zijn de kleuren uit de jaren tachtig ook volop in beeld, zoals: hard blauw, geel, en rood. Echte Mondriaankleuren. Gelukkig waren de accessoires ook goed vertegenwoordigd, ik heb geweldige tassen kunnen bewonderen. Tassen blijven groot en clutches zijn ook nog steeds populair.
Al een tijd worden we overspoeld door Scandinavische merken zoals Designer's Remix, Friis & Company en Mimic, gelukkig heb ik een paar Scandinavische merken gespot die niet meer van hetzelfde zijn. Mijn favoriet is MilleRostock, zij maakt gebruik van prachtige materialen en haar kleding voelt heel comfortabel. Ook maakt ze unieke sjaals, waar ik echt zeer hebberig van ben geworden.
Op uitnodiging heb ik ook een bezoek gebracht aan de stand van Janice. Wellicht kennen jullie Janice nog? Hij was deelnemer aan het Net 5 programma Project Catwalk. Ik was heel benieuwd naar zijn collectie, geïnspireerd door het beeld van de Italiaanse mafia-familie. In deze collectie wordt de emancipatie van de vrouw uitgebeeld en staan de kleuren rood, zwart en beige centraal. Janice gebruikt zeer hoogwaardige materialen en de afwerking is heel gedetailleerd.
We hadden een leuk gesprekje over zijn inspiratiebronnen en achtergrond. Janice komt uit Zuid-Nederland en is onder andere geïnspireerd door de uiterlijke verzorging van zijn oma die wekelijks naar de kapper gaat en smokey eyes make-up draagt. We spraken over de verschillen tussen vrouwen in Zuid-Nederland en bijvoorbeeld Amsterdam. Terwijl Amsterdam het modemekka van Nederland is, zie je in Zuid-Nederland vaker meer verzorgde vrouwen in het straatbeeld. Ik denk dat we nog veel van Janice gaan horen, hij is een zeer prettige persoonlijkheid en een vakman.
Natuurlijk heb ik hier en daar gevraagd wat de standhouders vinden van de nieuwe indeling en hoe druk het al dan niet was. Men was overal het algemeen zeer enthousiast over de indeling en het uiterlijk van de beurs. Tevens hing er een sfeer van 'kredietcrisis? wat is dat?' Juist tijdens een periode van economische malaise willen mensen (vrouwen), er goed en verzorgd uitzien. Men koopt liever minder, maar van hogere kwaliteit.
De Modefabriek heeft mij een uitstekend beeld gegeven van wat wij kunnen verwachten de komende herfst en winter. Ik hoop dat ik jullie een goede indruk heb kunnen geven.