Achtergrond: Fair Fashion.
Als je als consument een modieus maar ook eerlijk kledingstuk wilt aanschaffen, verdient het aanbeveling om te letten op het duurzame Made-By label. Made-By is een overkoepelend merk waarmee kledingmerken laten zien dat ze bezig zijn met duurzaam geproduceerde kleding. Made-By begon in oktober 2004 in Nederland met Kuyichi en Imps&Elfs. Ondertussen hebben zich zo'n dertig merken aangesloten, niet alleen uit Nederland. Deze merken voldoen aan bepaalde criteria. Ze zijn bereid mee te werken aan een duurzaam productieproces, ze geven de voorkeur aan biologisch katoen en aan naaifabrieken met een sociale gedragscode. De kleding van de aangesloten merken is te herkennen aan de blauwe knoop. Soms vind je die aan de buitenkant van een label, soms op een 'carelabel' aan de binnenkant.
Kuyichi, opgericht door Solidaridad, is een echte trendsetter. Al sinds 2001 is dit merk bezig met de productie van biologische kleding. Kuyichi betaalt de boeren van biologische katoen 30% meer dan de marktprijs voor gewone katoen. De werkomstandigheden in de werkplaatsen en fabrieken zijn goed. Als je het nummer van het waslabel van Kuyichikleding intikt op de internetsite, zie je waar het kledingstuk vandaan komt en wat ermee gebeurt.
Made-By kledingmerken komen op steeds meer plaatsen beschikbaar, niet alleen speciale winkels zoals Joepie's in Rotterdam, maar ook bij H&M, C&A en de HEMA. De Made-By merken zijn nu te koop in 1500 winkels in Nederland en dit aantal neemt nog steeds toe. Alle merken hebben een website met daarop een 'storelocator', waar je op plaatsnaam kunt zoeken naar de dichtsbijzijnde winkel. Made-By gaat momenteel de grenzen over en is bezig een wereldwijd concept worden.
Een van de Made-By merken is Mim-Pi. Mim-Pi betekent 'dromen' in het Balinees. Oprichter en ontwerpster van Mim-Pi Leonora Nieuwenhuizen: 'Meisjes moeten zich een prinses kunnen voelen en kunnen dromen van een betoverende wereld. Met dat idee ontwierp ik elke collectie: dromerig, lief, meisjesachtig. Ik vind het belangrijk dat kinderen nog kinderen kunnen zijn. Ik werk daarom graag met speciale details en kleuren, want dit is wat hen aanspreekt.' Mim-Pi helpt vrouwen in India door hun thuiswerkproject in Ludhiana te steunen. De vrouwen die daar zwanger zijn of net zijn bevallen hoeven niet buitenshuis te werken, maar kunnen dat gewoon thuis doen. De zomercollectie van 2008 van Mim-Pi wordt opgevrolijkt door hun gehaakte gekleurde bloemen, vlinders en hartjes. Zie www.mim-pi.com (ook illustraties beschikbaar voor dit artikel, indien gewenst).
Ook de microkredietorganisatie Oikocredit participeert. Begin dit jaar kreeg het Britse fair trade modemerk People Tree een lening van 500.000 Pond Sterling die in twee termijnen uitbetaald zal worden. Met dit geld kan de organisatie voorschotten gaan verstrekken aan producentengroepen van over de hele wereld. Het hippe ontwerpersteam van People Tree maakt al jaren de prachtigste kleding voor mannen, vrouwen, kinderen en babies. Oprichtster Safia Minney, de in Londen wonende dochter van een Zwitserse moeder en een vader uit Mauritius: 'Ik ben heel erg blij met de participatie van Oikocredit. Het geeft ons de gelegenheid om onze fair trade werkwijze naar een nog hoger niveau te brengen.' Oikocredit's verantwoordelijke manager Stephan Harpe verwacht de nauwe band die People Tree heeft met producenten van organische materialen zowel qua investering als sociale effecten een hoog rendement zal opleveren.
Zie verder onder meer:
www.peopletree.co.uk
www.kuyichi.com
www.edunonline.com
www.nukuhiva.nl
www.made-by.nl
www.mim-pi.com
www.joepies.com
www.oikocredit.org