Time management voor dummies!
Tip 1: Nu. Even. Niet.
De allersimpelste: gewoon even niet bereikbaar zijn. WhatsApp'jes, telefoontjes, e-mails, chatberichtjes tussendoor. Als je niet oppast, ben je de hele tijd bezig met... ja, met wat eigenlijk? Een enorme afleiding! Even afgesloten van de wereld zijn doet wonderen voor je concentratie. Moet je zien wat je ineens in dat uur gedaan hebt!
Tip 2: Stel uit
We leven in een tijd waarin we gebombardeerd worden met informatie. Voor je het weet ben je de hele dag keuzes aan het maken: van welke smaak dubbeldrank in de supermarkt tot de join-maybe-decline-knop op Facebook voor dat matige-maar-misschien-toch-wel-leuke-feestje. Steeds tussendoor een keuze maken kost energie.
Neem in plaats daarvan bijvoorbeeld een keer per dag een moment om te bedenken of je ja of nee zegt op dat Facebookevent / verjaardag van die achterneef / het verzorgen van je zusjes hamster. Het geeft vast rust. Net als een ouderwets boodschappenlijstje voor je de supermarkt in gaat trouwens.
Tip 3: Leer jezelf routine aan
Je schoenen aantrekken voor je naar buiten gaat is een routine, je hoeft er niet meer over na te denken: je doet het gewoon! Doe dit met zoveel mogelijk dingen. Leg spullen altijd op eenzelfde plek, neem na gebruik je bord naar de keuken, etcetera. Dit klinkt vast veel te logisch, toch is er vast iets in huis waar jij steeds extra tijd aan kwijt bent?
Tip 4: Schrijf het op
Denk jij vaak ?Oh ja, niet vergeten?? Dan is deze tip voor jou! Wist je dat alles wat je moet onthouden best wat energie kost? Veel meer dan nodig. En daarbij vergeet je natuurlijk ook weleens wat je zojuist had bedacht. Uit onderzoek blijkt dat je je hoofd leegt, als je direct opschrijft wat je te binnen schiet. Zo hoef je niets op te slaan in je korte termijn geheugen, en kun je vrolijk verder waar je mee bezig was.
Tip 5: Zet een wekkertje
In een flow zitten geeft een heerlijk gevoel. Voor je het weet ben je een paar uur verder. Maar ja, als je to do-lijst erg lang is, dan moet je wel een hele lang flow hebben... Iets afmaken geeft ook een heerlijk gevoel. Dus: zet een timer en doe in die tijd alleen wat je wil doen. Terwijl je bezig bent in je timertijd kom je vast nog allerlei andere dingen tegen. Lekker laten liggen (of opschrijven). Die zijn voor de volgende ?timertijden?.
Tip 6: Stem
Een to do-lijst kan lang zijn, misschien wel te lang. Wat moet nu eerst? Kies voor het stomste: dat zijn waarschijnlijk de belangrijkste zaken. Je zal ze maar gedaan hebben... En doe iets kleins en wat leukers tussendoor. En streep die to do lekker door als je ?m hebt gedaan. Hoppa, in the pocket!
Tip 7: concreet
Bedenk wat er op je lijstje staat en maak je to do concreet: Lotte e-mailen bijvoorbeeld. Heb je alles bij de hand wat je haar wil mailen? En heb je haar e-mail? Op je to do hoort dus eerst: e-mail van Lotte opzoeken. En spullen verzamelen die naar haar verzonden moeten worden.
Tip 8: Creëer overzicht
Bekijk eens per week hoe je aankomende week eruit gaat zien. Zo creëer je overzicht en kun je voor jezelf bedenken wanneer je nou die paar dingen kunt doen die je al een tijdje op je to do-lijstje hebt staan.
Hoe zorg jij dat je je dingen gedaan krijgt zonder teveel stress?