Babes in Business: Lara heeft haar eigen kledingmerk

Werk & studie door Madelon

Sommige dames hebben van die beroepen waarvan je denkt: wat gaaf! Of: wat houdt dat eigenlijk in? In deze rubriek laten we deze businessbabes aan het woord over hun carrière. Ditmaal Lara de Graaf, eigenaresse van modelabel Ydence!

Al jaren is Lara de Graaf een bekende naam in de fashionwereld. Toen ze 3 jaar geleden, tijdens haar studie, het kledingmerk Ydence begon, had ze nooit kunnen denken dat haar carrière in zo?n stroomversnelling terecht zou komen. Inmiddels wordt haar modelabel niet alleen op internet, maar in meer dan 40 winkels door heel Nederland verkocht. Lara is pas 23, maar heeft een carrière waar je u tegen zegt. ?Natuurlijk zitten er negatieve kanten aan mijn baan, maar alles wat ik doe vind ik leuk. En dat is heerlijk.?

Jong ondernemen
Lara?s kledingmerk Ydence kwam voort uit haar eigen website over mode en haar latere webshop. ?Ik had samenwerkingen met verschillende webshops, maar toen ik een tijdje bezig was, wilde ik heel graag iets gaan produceren wat ik zelf heel erg mooi vond én waarvan ik dacht dat er vraag naar was?, zegt ze. ?Daarnaast had ik veel drang om te ondernemen. Ik had mijn website, waar ik een paar tientjes per maand mee verdiende, maar daar wilde ik meer van maken. En dus ben ik leveranciers gaan zoeken in het buitenland. Ik heb ontwerpen gemaakt, liet daar samples van maken en haalde producten naar Nederland? En ik knalde alles op mijn webshop. Ik was toen een jaar of 20.?

Door haar jonge leeftijd kreeg Lara veel media-aandacht en daardoor ging  het balletje steeds harder rollen. ?Na ongeveer een jaar ben ik aangesproken door een distributeur die mijn kleding wel in winkels wilde uitbrengen, hij zag er een markt in. Ik heb in die periode veel geleerd?, zegt Lara. ?We zijn gaan rebranden, ons gaan voorbereiden op de retailmarkt. Daarvóór was het niet echt doordacht, ik maakte gewoon wat ontwerpjes, maar had geen verstand van stoffen, pasvormen etcetera. We hebben een jaar lang besteed aan het neerzetten van een professioneel merk. Ik ben toen in China geweest, heb allerlei cursussen gedaan en heb zo veel mogelijk ervaring in de praktijk opgedaan. Het was een heel nieuwe stap; even spannend, maar ontzettend leuk.?

Lara is van plan om met Ydence heel Nederland te veroveren. ?Ik wil sowieso een paar honderd verkooppunten hebben in Nederland, daar zijn we nu heel hard mee bezig?, zegt ze. ?Ik wil dat Ydence binnen een paar jaar een begrip is in de Nederlandse modewereld.? Langzamerhand wil Lara ook uitbreiden naar het buitenland. ?We hebben al contacten in België, dus wie weet hebben we over een paar maanden ook Belgische klanten. Maar er gaat wel veel tijd in zitten, dus ik wil me nu voornamelijk focussen op Nederland.?



Leuke en minder leuke dingen

Het hebben van een eigen bedrijf is volgens Lara niet altijd even makkelijk. ?Er komt veel stress bij kijken?, geeft ze aan. ?Zeker bij de productie zijn er altijd wel dingen die verkeerd lopen. Dan is er een bepaalde stof uitverkocht of gebeurt er iets waardoor de productie vertraging oploopt. En tijd is geld, dus je staat dan onder een enorme druk. Dat is het meest stressvolle van allemaal. Daarnaast zit ik vaak dag en nacht te werken. Mijn leveranciers komen uit Azië en daardoor heb ik te maken met een tijdsverschil van ongeveer zes uur. Ik ben dus vaak ?s nachts nog bezig met dingen die niet kunnen wachten. Maar aan de andere kant kan ik wel zelf mijn tijd indelen. Naast het werk en de vele deadlines heb je ook de vrijheid, en dat is heerlijk.?

Maar volgens de jonge onderneemster is dat het niet állerleukst aan haar werk. ?Sowieso vind ik het contact met klanten echt heel leuk?, zegt ze. ?Feedback krijgen, reacties zien op de collecties. En ik vind het ontwerpen heel leuk, het creatieve proces. Van het bedenken naar de schets, naar het product en de fotoshoot. Het hele proces van het neerzetten van een collectie vind ik geweldig: welke kleuren ga ik kiezen? Welke trends ga ik gebruiken? Wat ga ik neerzetten??



Maar hoezeer Lara ook geniet van haar werk zelf, als ze het eindproduct in de winkels ziet hangen, blinkt ze toch wel van trots. ?Voor mij is het fantastisch als ik zie dat de winkels waar ik zelf graag kom, mijn kleding verkopen. Er is bijvoorbeeld een winkeltje in mijn eigen stad waar ik zelf van jongs af aan gewinkeld heb. Ik heb die winkel altijd gezien als de beste van de stad. En nu hangt Ydence er in de rekken!? Ook heeft Lara in diverse lijsten gestaan. ?De Viva 400, de Sprout Top 25 onder de 25? Dat is natuurlijk fantastisch. En dat ik op Editie NL ben geweest en in allerlei kranten heb gestaan. Van dat soort dingen geniet ik echt het meest.?

Tips voor dames met ondernemingsdrang
Zie jij een carrière als die van Lara ook wel zitten? Om je eigen kledinglabel op te zetten, is er volgens Lara weinig méér nodig dan lef. ?Ik ben vanuit het niets begonnen, mét niets, en ben er gewoon ingerold. Mensen kijken vaak alleen maar naar de problemen, de onbereikbaarheid van dingen. Maar je moet gewoon stap voor stap kijken, laat je goed informeren, maar doe het allemaal zelf. De enige manier waarop je dit kunt doen is door het gewoon te dóen. Door schande en schade word je wijzer, dus je moet er gewoon voor gaan!?

Meer van Lara's kleding zien? Kijk dan op de website van Ydence!