Protest na uitspraak CEO Abercrombie & Fitch: 'Alleen voor dunne mensen?
Oke, niet alle kleding is geschikt voor vrouwen met een maatje meer. De CEO van het kledingmerk Abercrombie & Fitch neemt dit wel heel serieus. Hij heeft als eis dat zijn kleding alleen gedragen mag worden door slanke mensen.
Dus, tot zo ver toegankelijke mode voor vollere vrouwen. Abercrombie & Fitch staat al jaar en dag bekend om haar winkels waar mannen met gespierde torso?s ? en zeer aantrekkelijke koppies ? achter de toonbank staan.
Bij elke nieuwe winkel die wordt geopend staan er hordes kwijlende vrouwen klaar om een glimp van de bloedmooie modellen op te vangen. Het is een handelsmerk van het Amerikaanse bedrijf geworden en CEO Mike Jeffries doet er alles aan om dit in stand te houden.
Niet voor dikke mensen
De CEO gaat zelfs zo ver dat hij in zijn winkels geen kleding verkoopt die verder gaat dan maatje L. Op zich geen ?groot? probleem, maar de overige maatjes vallen ook nog eens extra klein. Waarom? Meneer wil niet dat zijn kleding voor iedereen te koop is. Alleen voor populaire en niet dikke mensen. Mike Jeffries ? zelf ook niet bepaald moeders mooiste ? wil dat de hele wereld het weet: Abercrombie & Fitch mag je alleen dragen als je knap en dun bent. Say what?!
Ja echt, dat antwoordde Mike Jeffries op de vraag waarom hij geen kleding ontwerpt voor vrouwen met een maat boven de 40. ?Op iedere school heb je de coole en populaire kinderen. Ons merk richt zich op de aantrekkelijke mensen met een fantastische houding en met heel veel vrienden. Heel veel mensen behoren onze kleding niet te dragen, de kleding is niet bestemd voor hen. Zijn we exclusief? Absoluut!?
?Daarom hebben we knappe mensen in dienst in onze winkels. Want knappe mensen trekken andere knappe mensen aan en we willen ons richten op niemand anders dan op deze groep?, aldus Mike Jeffries.
Protest
Dat deze uitspraken niet bij iedereen in goede aarde viel, was natuurlijk te verwachten. Een Amerikaanse filmmaker besloot er een stokje voor te steken, aldus HLN. Als protest deelde hij Abercrombie & Fitch kleren uit aan daklozen op straat. Precies hetgeen de Abercrombie & Fitch directeur nooit, maar dan ook nooit in zijn leven zou doen.
De Amerikaan liet dit filmen en inmiddels is zijn video een ware YouTube-hit geworden. Hij roept mensen die het met hem eens zijn op hetzelfde te doen en de actie te delen op social media met #FitchTheHomeless.
Wij sluiten ons volledig aan bij de filmmaker en vinden het doel van Abercrombie & Fitch belachelijk. Wat vinden jullie?