De leukste social media-sollicitaties
Solliciteren via Vine
Ken je Vine nog niet? Het is een tool om minifilmpjes van zes seconden te maken en om deze vervolgens te uploaden naar één van je social media-accounts (Facebook, Twitter). Of? om ermee te solliciteren! Dat moet de New Yorkse Dawn Siff gedacht hebben. De voormalig politiek directeur van Fox News Radio (niet de eerste, de beste titel, zou je zeggen) was zes maanden lang op zoek naar een baan, maar kon niets vinden. Ze besloot het over een andere boeg te gooien en schakelde een videoproducer in. In zes seconden somt ze haar kwaliteiten op en guess what ? het lukte haar om hiermee onder de aandacht te komen. Dawn verspreidde het filmpje onder haar Twitter-volgers en werd korte tijd later aangenomen als projectmanager bij The Economist.
Solliciteren via Pinterest
Aan je baan komen via Pinterest? Het klinkt als iets nieuws, maar helaas: je zult niet de eerste zijn die hiermee is gekomen. Neem bijvoorbeeld de Zeeuwse Wanda Catsman. Zij vond haar baan dankzij deze (betrekkelijk nieuwe) vorm van social media. Ze maakte een profiel aan op Pinterest en begon een board getiteld ?Wanda 2.0 #ikzoekwerk?. Een goede zet, want dankzij dit board ? dat ze via Twitter en Facebook onder de aandacht wist te brengen ? kwam ze aan haar baan als communitymanager. Inspiratie nodig? Op Pinterest zijn er talloze CV-boards. Hoe dat er dan uit ziet? Nou, zo:
Je op Facebook uitlaten over je werkgever? In de meeste gevallen is het geen goed idee, maar Arjan van Bijnen had wel oren naar dit idee. Hij opende op 3 mei 2013 een Facebook-pagina om zichzelf te presenteren aan werkgevers en om zijn volgers op de hoogte te houden van het wel en wee van een werkzoekende. Vooralsnog zonder resultaat? Maar wij kunnen ons voorstellen dat dit niet lang meer gaat duren.
Marco IJmker, een grafisch designer uit Zwolle, vond een baan die hem op het lijf geschreven was. Solliciteren middels een simpele sollicitatiebrief? Dat moet beter kunnen, dacht hij, en hij begon te knutselen. Het resultaat zie je hieronder: een uitgebreide infographic waarin hij alle informatie, die normaal gesproken in je CV en sollicitatiebrief staat, kwijt kon. Als dit niet helpt om op te vallen?!
Helemaal origineel is deze sollicitatie uit Amerika. Philippe Dubost presenteerde zichzelf als een artikel uit een webshop, compleet met productomschrijving, eerdere ervaringen, de mogelijkheid tot prijsopgaaf en een bestelformulier. Superleuk! Inmiddels is de ?Philippe Dubost? uitverkocht en Phildub weet niet wanneer het artikel weer op voorraad komt? Dit is dus een succesvol project gebleken!
Solliciteren op je doel af
Het allerbeste is natuurlijk om je sollicitatie aan te passen aan het bedrijf waar je gaat solliciteren. Kristie Wanders, onze allernieuwste aanwinst (vanaf september 2013) op de redactie van Ze.nl, snapte dat. Ze wilde zó graag onze nieuwe stagiaire worden, dat ze Ze.nl omgetoverd heeft tot een eigen, persoonlijk online magazine. Zó leuk! Natuurlijk werd Kristie na een kritisch sollicitatiegesprek meteen aangenomen en versterkt ze ons vanaf september op de redactie.
Solliciteren via social media geeft je geen garantie op je droombaan, maar kan je wel helpen om op te vallen in een overvolle creatieve arbeidsmarkt en je te onderscheiden van de rest!
Heb jij weleens gesolliciteerd via social media? Denk je dat het werkt?