Junkfood of sla? Muziek beïnvloedt de keuze!

Psyche & spiritualiteit door Kimberly
Stel: je staat in de supermarkt en dubt tussen een opbakpizza of een salade boordevol vitamines en mineralen. Lastige keuze en je zult ‘m toch echt zelf moeten maken. Toch? Niet helemaal! We worden namelijk gehersenspoeld door muziek.

Muziek heeft invloed op ons gedrag. Voorbeeldje: langzame muziek in kledingwinkels zorgt ervoor dat we ‘langzaam shoppen’ in plaats van door de rekken te rennen. Máár, muziek heeft ook invloed op ons eetgedrag en onze voedingkeuzes. Want, kiezen we voor verse groenten of een ongezonde hap? Volgens een nieuw onderzoek is het niet de consument zélf, maar de (achtergrond)muziek die de knoop doorhakt. We worden met de deuntjes flink gebrainwasht tijdens het zien van voedsel. En dat niet alleen in de supermarkt, maar ook voornamelijk in voedingreclames. 



Onderzoek

Onderzoekers van de universiteit van Texas lieten aan 200 studenten foto’s zien van verschillende etenswaren. Daarbij werd – bij bepaalde beelden – gelijktijdig een kort geluidsfragment afgespeeld. De grote hamvraag (what's in a word) van dit onderzoek was natuurlijk: wat was hun favoriet? Meer dan 60% koos voor het product wat werd geassocieerd met bepaalde muziek! Onderzoekers van de universiteit denken dat hun bevindingen nuttig kunnen zijn voor diëtisten, die geluidssignalen kunnen gebruiken om de keuzes van patiënten te kunnen beïnvloeden, zo meldt Daily Mail


Calorierijke snacks 

Al eerder werd een lijst samengesteld van de ’15 etenswaarmuziekjes die je nooit zult vergeten’. De meesten werden gebruikt door fabrikanten van calorierijke snacks zoals Kit Kat. Nathaniel Daw, een neurowetenschapper aan de New York University, zegt: “Dit trucje wordt geregeld gebruikt voor verschillende soorten junkfood.” Maar hij betwijfelt of men mensen écht van de ongezonde etenswaren weg kunt houden en ze kunt sturen naar de gezondere variant. We hebben namelijk altijd ook nog zoiets als een eigen wil. Plus, stiekem verkiest iedereen liever een reep chocola boven een blaadje sla, toch? 

Wat denk jij? Wordt jouw keuze beïnvloed door bepaalde dingen zoals muziek in de supermarkt en in reclames?