Hoeveel onderbetaalde vrouwen is jouw fahionitem waard?
De vuile was buiten hangen. We doen het niet graag, maar als het gaat om goede werkomstandigheden van de dames die onze kleding maken, kunnen we er niet omheen draaien: die zijn nog altijd bar- en barslecht.
Shoppen, daar zijn wij vrouwen goed in. Maar hoe diep we ook van binnen vóór eerlijke kleding zijn, die bergen uitverkoopjes bij onze favo kledingwinkel zijn toch altijd iets aantrekkelijker dan dure ecologische kleding. En hop, daar vullen we weer een plastic tas met nieuwe dingen waarvan we eigenlijk stiekem niet weten hoe het is gemaakt.
Leefbaar loon
Ook al staan we er niet dagelijks bij stil, soms is het goed dat juist wél te doen. Want zou jij uren willen overwerken op kantoor zonder ook maar een euro extra te verdienen? Of je een slag in de rondte werken en niet eens je huur kunnen betalen? Hier in Nederland is het allemaal goed geregeld, maar de textielmedewerksters in landen als Bangladesh en Cambodja hebben het zwaar. Een leefbaar loon zoals dat heet, kennen ze daar niet.
Je denkt er niet over na, maar jouw nieuwe musthave kost nog geen minuut om te maken en juist door deze snelheid van textielfabrieken, zijn vrouwen zoals de Cambodjaanse Chhung Srey Sros de dupe. Want er moet snel worden gewerkt, tegen een veel te laag loon.
Schone Kleren Campagne
Het is dus belangrijk om het loon van de fabrieksmedewerksters zo snel mogelijk te verhogen. Veel kledingmerken hebben al toegezegd hieraan mee te werken, maar lang niet iedere winkelketen is er ook daadwerkelijk mee bezig. Loze woorden, weinig daden, een beetje van dat soort. De Schone Kleren Campagne startte daarom een onderzoek naar 171 bekende kledingmerken om te weten te komen hoe zij werken aan het verhogen van de lonen van de textielwerkers. En geen van allen komt goed uit de verf.
Een goed begin, maar...
Welke winkel een leefbaar loon betaalt? Niet één. En dat is behoorlijk schokkend. De bedrijven Inditex en Marks & Spencer (eigenaar van onder andere Zara, Bershka en Pull & Bear) scoren nog redelijk ‘hoog’. Zij hebben in ieder geval een begin gemaakt met het verhogen van de lonen. Een goed begin is het halve werk, maar er is nog een lange weg te gaan. Zeker ons aller H&M kan nog overtuigender meewerken en winkels als WE Fashion, Aldi en Mango doen zelfs helemaal niets. Krap 21 winkels van de 171 zetten geloofwaardige stappen en zelfs 150 (!) merken laten het gewoon afweten.
Hoe jij iets kunt betekenen om het loon omhoog te krijgen voor werknemers als Chhung? De Schone Kleren Camapagne is een petitie gestart om een vuist te maken tegen de hongerlonen. Je kunt ‘m hier ondertekenen. De 37-jarige Chhung is in ieder geval blij dat er naar haar wordt geluisterd. “Ik weet 100% zeker dat ik mijn rug recht hou! Ik ben sterk en heb mijn verhaal de wereld in gestuurd.”
De Schone kleren Campagne zet zich inmiddels alweer 25 jaar in voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Meer weten over de Schone Kleren Campagne? Je leest alles over leefbare lonen, de uitkomsten van het onderzoek en hoe jij zelf hier zelf aan kunt bijdragen op schonekleren.nl.