Het is de Week van het Vergeten Kind!
Verstoten, verwaarloosd of misbruikt. Dit is de realiteit van veel kinderen in Nederland, die een hele mooie toekomst hebben, maar die in hun huidige toestand niet zien. Stichting Het Vergeten Kind zet zich in voor deze kinderen.
Bij de reclames over kinderen die de dupe worden van huiselijk geweld voelen we ons hart breken. Hoe kan iemand een kind zo'n pijn doen? Maar geweld tegen kinderen is helaas niet het enige dat sommige kinderen hier in Nederland meemaken. Kinderen worden mishandeld en vluchten weg van huis, om vervolgens in een sobere opvang te belanden. En als ze daar eenmaal zijn, tja, wie kijkt er dan nog naar ze om? Niemand. Alhoewel... niemand?
Toekomst
Stichting Het Vergeten Kind zet zich in voor de ruim 38.000 vergeten kinderen in Nederland. Kinderen die getraumatiseerd zijn en in de opvang weinig tot geen mogelijkheden hebben om buiten te spelen. Vaak krijgen ze in deze opvangen te weinig aandacht en kunnen ze zich moeilijk ontwikkelen op sociaal, emotioneel en lichamelijk gebied. Dat willen we toch niet zomaar laten gebeuren?
Die mening deelt Stichting Het Vergeten Kind ook en daarom wil ze bewustzijn creëren door middel van een grote Post-it Art campagne. Misschien heb je her en der al banners zien hangen met daarop een huisje en een hartje. Op de banners stonden expres geen afzenders vermeld, zodat je je zou afvragen wat het in hemelsnaam betekende. Gisteravond werd bij RTL Late Night onthuld waar het allemaal over gaat: aandacht vragen en een signaal van hoop geven aan de Vergeten Kinderen in de opvangen. Het huisje hartje logo staat centraal in de campagne en symboliseert het uiteindelijke doel: dat alle kinderen een goed thuis en veel liefde krijgen.
De actie krijgt al veel aandacht en daar zijn we heel blij mee, want dit is natuurlijk een hartstikke goed doel! Onder andere de Ziggo Dome, Euromast, Amsterdam Arena en NAC staan in het teken van de Post-it Art campagne. Door het logo op zoveel mogelijk plaatsen zichtbaar te maken, hoopt Stichting Het Vergeten Kind een signaal van hoop af te geven aan alle Vergeten Kinderen.
Post-its
De reden dat de stichting voor een Post-it Art campagne heeft gekozen, is slim bedacht. Want waar schrijf je iets op als je het echt niet mag vergeten? Een Post-it natuurlijk! Het Vergeten Kind wil samen met Pleegzorg Nederland in een jaar tijd 3.500 nieuwe pleeggezinnen vinden die een warm, liefdevol thuis kunnen bieden aan Vergeten Kinderen. Want het zou toch mooi zijn als er geen kinderen meer in sobere opvangen hoefden te wonen?
Natuurlijk kan de stichting dit grote project niet alleen doen en daarom vraagt ze ook om jouw hulp! Door de zogenaamde Post-it Art op je raam, in de school van je kind of op straat te plakken, laat je zien dat ook jij de Vergeten Kinderen niet vergeet. Dat wij met z'n allen aan ze denken en samen met elkaar strijden om ze een betere toekomst te kunnen bieden. Je kunt ook een duit in het zakje doen door je profielfoto te veranderen in het gele post-it-huisje met het roze hartje erin met de hashtag #ikvergeetzeniet.nl en @hetvergetenkind.
Wil jij ook meedoen aan de campagne? Ga dan naar www.ikvergeetzeniet.nl en steun de Vergeten Kinderen!