Zo stop je met het uitstellen van dingen
De to do-list. Hij ligt er al een week, maar je negeert hem volkomen. Nagels lakken, Facebook checken en oh ja, zijn die paar schoenen nog in de uitverkoop? Allemaal dingen waarvoor je de to do-list links laat liggen. Maar waarom?
Als jij aan het uitstelsyndroom lijdt, dan komt dit je vast bekend voor. De dingen die op de to do-list staan eisen veel aandacht. Wat we met uitstellen doen is simpelweg dingen die een hoge prioriteit hebben vervangen voor taken met een lage prioriteit.
Het niet lakken van je nagels beïnvloedt echt niet je cijfer, alleen het te laat beginnen met leren wel. Vaak stellen we dingen uit die veel aandacht vragen, frustrerend zijn of gewoon enorm boring zijn. Of durven we gewoon niet uit onze comfortzone?
Vaak zeggen we ook dat we een stuk beter kunnen werken onder tijdsdruk. En dat kan zeker kloppen. Maar misschien kun je beter je creativiteit uiten als je ergens ruim van tevoren de tijd voor neemt.
Met deze tips voorkom je uitstelgedrag en hoef je nooit meer dat stemmetje in je hoofd aan te horen dat je voortdurend eraan herinnert dat je dit nog moet doen en dat nog moet doen.
#1 Beloon jezelf
Heb jij je verslag ruim twee dagen voor de deadline af? Trakteer je zelf dan op een overheerlijke pizza, of sushi of beide? Stel in ieder geval een doel voor ogen.
#2 Vervelendste, moeilijkste, saaiste taak
Zorg ervoor dat je de meest verschrikkelijke of moeilijke taak als eerste van je lijstje afschrapt. Je hoeft dan niet de rest van je dag met een last op je schouder te lopen en voortdurend met een somber gevoel te zitten.
#3 Just do it!
Je moet niet denken, maar gewoon doen! Als je blijft denken hoe moeilijk en het vreselijk het is, zet je jezelf er maar niet aan toe.
#4 Werk niet aan een stuk door
Een veel voorkomende fout, aan één stuk doorwerken. Je bent op een gegeven moment je concentratie kwijt, gaat dingen afraffelen en wordt afgeleid met alles wat er om je heen gebeurt. Probeer daarom om de 20 – 30 minuten pauze te houden. Ga dan ook echt iets doen wat volledig anders is en niet te vergeten, ga van je werkplek af! Je zult merken dat wanneer je weer aan de slag gaat, je weer volledig kunt concentreren.
#5 Deel je doelen
Als mensen in je omgeving up-to-date zijn van jouw projecten, dan kun je regelmatig de vraag krijgen over hoe het ermee gaat. Dit herinnert jou aan de dingen die je nog moet doen.
#6 Reflecteer naar hoe het gegaan is
Last but not least! Kijk aan het einde van de dag terug op wat je allemaal gedaan hebt, hoe het gegaan is en wat je de volgende keer misschien beter kunt doen. Dit zorgt voor een beter overzicht en dan kun je de volgende dag minder chaotisch aan het werk.
Begin jij wel op tijd met je to-do-list of stel je liever alles uit?