Dit waren grootste trends op TikTok in 2024, van Brat Summer tot een Man in Finance
Ben jij een fanatieke TikTok-scroller? Dan was 2024 jouw jaar. We gingen massaal voor ‘demure’ en ‘mindful’, genoten volop van onze Brat Summer en gingen massaal op zoek naar de ‘Man in Finance’. Na een heel jaar vol eindeloos scrollen en ontdekken is het zover: TikTok heeft dé trends van 2024 officieel bevestigd. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
Even lekker wegscrollen
Hoe fijn is het om met een dekentje op de bank even helemaal op te gaan in TikTok? Heerlijk, toch? Je bent niet de enige: in 2024 waren er ruim 6 miljoen Nederlanders actief op het platform. Geen verrassing, want TikTok is uitgegroeid tot dé plek om ervaringen te delen, van het raten van de sushi sandwich van Rolling Sushi tot het uitproberen van de Dubai Chocolate van Bakkerij de Bontekoe. En eerlijk, die hot topic trends zijn gewoon te leuk om te laten gaan. TikTok is dé plek waar ideeën ontstaan, passies worden gedeeld en veranderingen beginnen, allemaal met het doel: leren, lachen en verbinden. Laten we terugblikken op de meest iconic trends, creators en momenten van het jaar.
Thriving' op TikTok
2024 was een belangrijk jaar voor TikTok. Met meer dan een miljard gebruikers blijft het dé plek waar influencers hun carrière beginnen. Elk jaar zijn er weer een paar die er echt uitspringen. En wat is een jaaroverzicht zonder een top vijf-lijstje?
Top 5 video's met de meeste engagement
- @dycederottweiler
- @tianortonx
- @moesjulian
- @pablocordon_1
- @sophieverw
Dit waren de meest bekeken video’s van 2024
My dog embarrased me in public (@sunny_emilio)
@sunny_emilio
This wine glass turned into this color (@scottsreality)
@scottsreality
Infinite Tic-Tac-Toe against my girlfriend (@mumppaofficial)
@mumppaofficial
This hairstyle is called trust the proces (@ayeseacun)
@ayseacun_
All the 5 new colors in real life. Nothing can beat pink if you ask me (@annanooshin)
@annanooshin
Top 5 meest genoemde hashtag in 2024
Memes die hebben geleid tot beweging
Je kent het vast wel: die eindeloze stroom aan video’s die steeds weer doorgestuurd wordt. Geen verrassing dus dat al die trends uiteindelijk voor beweging zorgen. Dit waren de meest impactvolle TikTok-trends van 2024.
Gen Z Marketing script
Demure, no cap, slay, vibe check – Gen Z heeft inmiddels hun eigen woordenboek. De Britse TikTokker Frannie speelde hier slim op in met haar video “When you ask your Gen-Z daughter to write the marketing script.” Bedrijven pikten deze trend snel op en gebruikten typische Gen-Z-termen in hun video’s om jongeren aan te spreken. Ook in Nederland deden grote merken zoals Albert Heijn, HEMA en Amsterdam UMC mee, met woorden als ‘slay’ en ‘vibe check’. Hoe leuk is dat? De trend zorgde voor meer zichtbaarheid, interactie en volgers en liet opnieuw zien hoe krachtig en creatief TikTok is voor marketing.
Brat Girl Summer
Waar vorig jaar Hot Girl Summer op de For You Page te zien was, was 2024 het jaar van de Brat Girl Summer. De trend begon door Charli XCX’s nummer Apple en draaide helemaal om een zorgeloze levensstijl met een leuke Y2K-twist. Denk aan oversized zonnebrillen, kleurrijke crop tops en sassy captions. Met 163,4K posts onder de hashtag #bratsummer, bood de trend een podium voor kleine creators en onbekende merken. Toch bleef het niet bij mode en lifestyle – zelfs de politiek kreeg ermee te maken. Tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2024 werd Kamala Harris omarmd als “brat icon,” wat haar toegankelijker maakte voor Gen Z.
Man in Finance of Laura?
Het liedje Man in Finance was in 2024 niet meer weg te denken van TikTok. Het begon toen creator Girl on Couch een simpele tekst zonder muziek zong, waarna een volger het omtoverde tot een aanstekelijk nummer. Je kent het vast wel: het nummer over de ideale man van 6’5 met blauwe ogen dat je maar niet uit je hoofd krijgt. Het bleef niet bij TikTok – met een techno-beat vond het zelfs zijn weg naar feesten en leverde het maar liefst 61.600 posts op.
Ook Nederland had dit jaar een eigen viral hit. Laura, een nummer van TikTok-comedian Davine Perik, begon als grap maar groeide uit tot een echte knaller, met bijna 8.000 Nederlandse posts. Deze nummers laten maar weer zien hoe TikTok nieuwe muziekbewegingen creëert en wereldwijd verspreidt.
Mindful en Demure
Na de chaotische energie van Brat Girl Summer volgde een kalme tegenhanger: Demure Fall. Deze nieuwe herfst-aesthetic gaat helemaal om rust en gezelligheid, met warme truien, kleurrijke bladeren en een knusse sfeer. De trend werd geïnspireerd door de Very Demure video’s van Jools Lebron, waarin ze op grappige wijze mindfulness en bescheidenheid demonstreerde in haar dagelijkse rituelen. Haar slogan “Very Demure, Very Mindful” werd een hit en dook overal op, van onbekende accounts tot grote creators.
Woman in Male Fields
Als je dit jaar een beetje op TikTok hebt gescrold, ben je het vast tegengekomen: de trend #WomanInMaleFields. In deze video’s nemen vrouwen “slechte” gewoonten over, zoals subtiele manipulatie of het omdraaien van genderrollen tijdens dates. De trend speelde met machtsdynamieken op werk en in relaties, en maakte thema’s zoals genderongelijkheid toegankelijker en bespreekbaar.
- #Funny
- #relatable
- #POV
- #Liampayne
- #Love