Het decoy-effect: wat is het?
Je kent het wel: je gaat uiteten en die rekening is opeens toch wel erg hoog. Je gaat na wat er eigenlijk allemaal op de check staat en ziet in dat het achteraf toch meer was dan je va tevoren had bedacht te gaan bestellen. Dit heeft alles te maken met het decoy-effect.
Wat is het decoy-effect?
Het decoy-effect is een marketingtrucje. Het zorgt ervoor dat je wordt verleidt om een nog grotere portie te bestellen dat je je in eerste instantie had voorgenomen. Zo’n restaurant houdt je middels dit trucje dus een beetje voor de gek. Je gaat niet voor de small of medium, maar de large.
Hoe werkt het decoy-effect?
Dit trucje, ook wel het afleidingseffect genoemd, werkt als volgt: door een derde, niet veel duurdere optie toe te voegen, wordt je verleidt om juist die te kiezen. Stel je voor: je kunt kiezen uit een small, medium en large portie. Het prijsverschil tussen de small en medium is groot, maar die tussen de medium en large klein. Voor jouw portemonnee maakt het dan weinig uit of je de gemiddelde of grootste portie kiest. Dus: je kiest de grootste. Zelfs als je eerst bedacht had aan de kleinste variant genoeg te hebben. Vaak is het ook zo dat de grootste optie ook nog eens extra groot is afgebeeld. Zo lijkt het of je nog meer krijgt voor je geld en is het de prijs ‘waard’.
Ook interessant: deze slaapgewoonte kun je beter vermijden
Het is een simpel, maar effectief trucje. Gelukkig ken jij ‘m nu en hoef jij niet meer te zwichten voor de duurste optie als je aan de kleinste portie genoeg hebt.