6 trucjes die restaurants gebruiken zodat jij meer geld uitgeeft
Uit eten gaan is heerlijk: lekkere gerechten en gezelligheid zijn de ideale combinatie voor een culinair avondje uit. Helaas is buiten de deur eten steeds duurder en gebruiken restaurants slimme trucs om je meer te laten betalen. We hebben deze trucjes hieronder voor je op een rijtje gezet.
1. Dure gerechten als laatst
Volgens de psychologie zijn we geneigd om een gerecht te kiezen dat verderop de kaart staat. Sommige restaurants weten dit maar al te goed, waardoor zij hier slim op kunnen inhaken. De goedkoopste opties worden vooraan gezet en de duurdere zijn achteraan te vinden.
2. Dure gerechten op ooghoogte
Daarnaast worden de meest winstgevende producten op ooghoogte geplaatst. Je ogen beginnen vaak in de rechterbovenhoek met lezen en we zijn geneigd het gerecht te kiezen dat we als eerste zagen. Grote kans dat in deze bovenhoek één van de duurdere gerechten staat.
3. Sfeer in de ruimte
Restaurants gebruiken kleur om bepaalde gevoelens bij je los te maken. Dit heeft alles te maken met omgevingspsychologie. Wat we vaak terugzien zijn warme kleuren als rood, oranje en bruin. Deze hebben een tweeledig effect. Allereerst verhogen ze de hartslag en zetten ze aan tot actie. Daarnaast geven warme tinten ons een rustgevend gevoel. Hierdoor zijn haast en stress nergens meer te bekennen. Het enige waar we aan denken is lekker lang natafelen. Ook muziek en geur zijn handige hulpmiddelen om zo'n effect op te wekken.
4. Taalgebruik en lettertype
Worden de gerechten in een sierlijk lettertype gepresenteerd? En lees je gedetailleerde beschrijvigen met woorden als "huisgemaakt" en "lokaal"? Grote kans dat het restaurant hier slimme marketingtrucjes gebruikt. De manier waarop de gerechten in de menukaart worden vertoont zorgt voor hoge verwachtingen. Des te kleiner het bezwaar dat je daar een hoge prijs voor betaalt. En die prijs? Die wordt in het klein omschreven, of in precies hetzelfde lettertype. Zo lees je er snel overheen.
5. Een peperduur gerecht
Misschien is het je wel eens opgevallen dat er soms een optie op de kaart staat die veel en veel duurder is in vergelijking met de andere gerechten. De reden hiervoor? Zo’n peperduur gerecht maakt het verschil in prijs groter, waardoor de andere opties goedkoper lijken. Je krijgt dus het gevoel dat je niet zoveel betaalt.
6. Een vriendelijk bedrag
Ook de manier waarop het bedrag gepresenteerd wordt speelt een rol, zo oogt 19,95 euro wat vriendelijker dan 20 euro. Een zaak met attitude zou dan wel weer eerder kiezen voor de 20 euro, om zo het eigen publiek meer aan te spreken. Het euroteken wordt meestal achterwege gelaten, want de prijzen wil een restaurant niet te veel benadrukken. En wist je dat je (onbewust) een gerecht van 30 euro lekkerder vindt dan eentje van 12? Dit komt doordat je er meer waardering aan koppelt.
De volgende keer dat je gaat dineren ben jij goed voorbereid, want deze trucjes zijn voor jou geen geheim meer. Je kunt bewuster kiezen wat je nou écht wilt bestellen en op die manier zonder schuldgevoel uit eten gaan.
Ook interessant: zo lang kun je een beha blijven dragen.