Is jouw make-up cruelty free? Op deze manier kun je het controleren
Dierenproeven zijn helaas de wereld nog niet uit. Voor veel cosmetica wordt deze manier van testen nog steeds toegepast, mede omdat dit in sommige landen nog verplicht is. Ben jij een beautylover en dierenvriend? Dan kun je op deze manieren checken of jouw producten dierproefvrij zijn.
Lees ook: 7 geniale ideeën om jouw make-up te organizen
Check het keurmerk
Veel beautymerken die volledig dierproefvrij zijn, zullen een keurmerk op hun producten hebben staan. Dit keurmerk geeft aan dat het product niet op dieren is getest. Het is erg betrouwbaar omdat je deze keurmerken niet zomaar op je verpakking kunt printen. Wanneer je een keurmerk in de vorm van een konijntje op je product ziet staan kun je er dus zeker vanuit gaan dat het niet op dieren is getest. De valkuil hiermee is dat veel Europese merken dit keurmerk niet gebruiken omdat er in de EU regels zijn die de mogelijkheid om te adverteren met de term 'cruelty free' beperken.
Zoek het op in een online database
Staat er geen keurmerk op het product of twijfel je? Dan kun je het product of merk opzoeken in een online database. Organisaties zoals PETA beschikken over een website waar alle producten op de vinden zijn die volgens hen dierproefvrij zijn. Waar je hierbij op moet letten is dat organisaties allemaal andere standaarden hanteren voor wanneer een merk dierproefvrij genoemd mag worden. Je zal daarom merken dat de lijsten van organisaties van elkaar kunnen verschillen. Lees je daarom goed in over de eisen waar een merk aan moet voldoen volgens de organisatie van jouw keuze. Of check meerdere databases om het zeker te weten.
Vraag het aan het bedrijf zelf
Als je na het checken van de database nog steeds twijfelt, kun je het bedrijf zelf raadplegen. Sommige bedrijven zullen op hun website een pagina hebben waarop je alles kunt lezen over hoe hun producten worden gemaakt en getest. Hebben ze dit niet of vind je hun verhaal onduidelijk, dan kun je contact opnemen met het merk. Veel merken hebben een contactpagina op hun site, anders is een DM sturen via Instagram ook altijd een idee. Krijg je van het bedrijf geen duidelijke ja of nee te horen? Dan kun je beter een ander product aanschaffen.