Gat in je hand? Door deze 5 trucjes geef jij dus meer geld uit
Een onlineaankoop hier, een jurkje uit de sale daar. Ben jij ook zo’n big spender, die zwemt tussen de nieuwe kleding en spullen of dagelijks rondloopt met een koffie to-go? Let dan even op, want blijkbaar zijn ze heel slim in de winkels en horeca. Met deze trucjes zorgen bedrijven er op sneaky wijze voor, dat jij makkelijk veel geld uitgeeft. Daar trappen we niet meer in!
Lees ook: 68 manieren om geld te besparen
1. De klantfavoriet
Wanneer je tijdens een volgend shopavontuurtje ergens ‘klantfavoriet’ of ‘meest gekozen’ leest, weet dan dat dit vaak gewoon een trucje is. Zeg nou eerlijk: heb jij weleens verder gevraagd over zo’n favoriet? Sommige winkels gebruiken dit trucje echt puur om iets specifieks te verkopen, terwijl het niet waar is. Oké, er zijn heus ook winkels, die het op een eerlijke manier gebruiken. Toch moet je ermee oppassen en verder kijken dan je neus lang is.
2. Op = op!
Deze kreet zie je waarschijnlijk heel vaak tijdens de sale of rond Black Friday. “Op = op!” Wanneer een product bijna uitverkocht is, wordt het onbewust aantrekkelijker. Je wilt het niet missen, dus koop je het maar om geen spijt te krijgen. Ah… En een jaar later verschijnt het item ineens weer in de webshop of winkel, huh?
3. Korting is altijd goed
Tja, als er korting is, koopt iedereen sneller iets. Dit trucje komt niet echt uit de lucht vallen. Toch wordt het vaak heel slim gedaan. Stel, dat ene schattige merkjurkje is afgeprijsd van 145 euro naar 70 euro. Zonder de korting had je waarschijnlijk wel twee keer zo lang nagedacht over je aankoop. Of misschien liet je het dan gewoon liggen. Voor ‘maar’ 70 euro koop je het binnen no time.
4. De ‘decoy’
Grote kans dat je nu denkt: decoy? Wat is dat? Nou, ook dat is een trucje van bedrijven om jou meer geld te laten uitgeven. Vaak wordt deze truc gebruikt in de bioscoop. Je hebt dan een kleine popcorn voor 3 euro, medium popcorn voor 6 euro en een grote bak voor 7 euro. Ja, maar één enkele euro verschil tussen medium en groot. Hoogstwaarschijnlijk kies jij dáárom voor de grote bak. Wat maakt die ene euro uit? In dit geval is de middelste keuze een zogeheten decoy. Zonder de medium variant koos je waarschijnlijk gewoon voor het kleine geld (en minder popcorn *snik*).
5. Waar is het euroteken?
Misschien is het je niet meteen opgevallen tijdens het shoppen, maar kijk volgende keer eens extra goed naar het menu in een koffietentje. Als het goed is spot je dan geen euroteken. Huh? Waar is ‘ie gebleven? Dit doen ze expres om mensen niet te laten denken aan geld. Onbewust lees je dan alleen de naam van bijvoorbeeld je favoriete koffie to-go en betaal je zonder nadenken vijf euro.
Lees ook: Dingen die je herkent als je slecht kunt omgaan met geld