10 angstaanjagende vliegfeiten
Natuurlijk is het eng om door de lucht te denderen in een gigantische, metalen buis. Maar om eerlijk te zijn hebben wij de meeste moeite met het verliezen van alle controle. Vooral wanneer er iets volledig verkeerd dreigt te gaan.
Als er turbulentie komt, is het de taak van de stunning stewardessen om iedereen rustig te houden. Het landen van een vliegtuig onder gevaarlijke omstandigheden is al moeilijk genoeg. Waarschijnlijk helpt het de piloot niet als jij gillend in de rondte zit te slaan, samen met alle andere passagiers. Dont freak out. Maar helaas zal dat kalm blijven je leven toch echt niet gaan redden tijdens een crash.
1. In het geval van een crash, afhankelijk van de snelheid van de botsing, explodeert je lichaam waarschijnlijk. Je bestaat namelijk voor uit 70% water. Mocht je lichaam nog niet helemaal ontploft zijn, dan zal het vliegtuig voor de rest zorgen.
2. Tussen de 43% en 54% van de piloten geeft toe wel eens in slaap te zijn gevallen tijdens de controles. Een derde van deze sleepyheads viel het toen op dat hun partner ook in slaap was gevallen. Hey! Laat het snoozen liever aan ons over, achterin het vliegtuig.
3. Tijdens de onverwacht snelle daling van het vliegtuig kan de hoge windsnelheid ervoor zorgen dat de kleding van de passagiers van hun lijft wordt gerukt. Tip: Duct tape! Misschien een goed idee, voor je volgende vlucht, ladies.
4. Soms beknibbelen vliegtuigmaatschappijen op kerosine. Hierdoor worden vliegtuigen gedwongen om de lucht in te gaan met minder dan de aanbevolen hoeveelheid brandstof. Als er één ding is waar je beter niet op kunt bezuinigen, is het wel de brandstof van dit grote gevaarte, als je het ons vraagt.
5. Zonder schoudergordel kan de schok van de botsing, noodlanding of crash je nek breken. Het is zelfs mogelijk dat je hoofd eraf gerukt wordt. Oh ja, heupgordels kunnen je bovendien in tweeën snijden, wanneer er iets misgaat in de lucht. Oh Lord Again: duct tape!
6. Stoelen moeten andersom geplaatst worden in het vliegtuig. Onderzoekers zeggen dat onze rug meer schokken aankan dan onze borst. Dit kan het aantal geredde levens tijdens een crash vertienvoudigen.
7. De reddingsvesten zijn er vooral om reddingsbemanningen te helpen met het vinden van de lichamen in het geval van een crash.
8. Bij de luchtmacht nemen ze voetafdrukken van de soldaten, want in ernstige ongevallen zijn de voeten in hun laarzen het enige wat over is gebleven om hen te identificeren.
9. Elk deel van het vliegtuig is door de goedkoopste aanbieder gemaakt om kosten te besparen. Daardoor zijn vliegtickets betaalbaar voor ons. Lucky us.
10. In geval van brand heb je ongeveer negentig seconden om het vliegtuig te verlaten voordat het vliegtuig totaal geroosterd is. Dus: Als je meer dan vijf rijen bij de uitgang vandaan zit, zul je het statistisch gezien niet overleven. Heel geruststellend, niet?