Dit experiment toont aan hoe (on)eerlijk de mensen in Seoul zijn
Stel: je stapt de metro in en ziet daar een verlaten tasje vól met mooie spullen staan, wat doe je dan? Precies dit vroeg een groot Aziatisch cosmeticabedrijf zich af en zij namen de proef op de som. Op een van de drukste metrolijnen in Seoul, Zuid-Korea, liet het bedrijf 100 cadeautasjes achter met daarin mooie spullen én een GPS om te kunnen kijken waar de tasjes heen gingen. Volgens het bedrijf was dit de ultieme test om te kijken hoe eerlijk de inwoners van Seoul zijn. Maar toen de metrotoestellen aan het einde van de dag terugkwamen waren de initiatiefnemers toch teleurgesteld: slechts zes tasjes kwamen aan op het eindstation, de rest was meegenomen.
In eerste instantie concludeerde het merk dus dat slechts 6% terug was gekomen, wat niet veel soeps zou betekenen met betrekking tot de eerlijkheid van de bevolking. Maar wat er de volgende dag gebeurde zorgde voor enorme verbazing. Bekijk het hier: