Facebook manipuleerde gebruikers
Facebook heeft officieel bekend gemaakt dat ze mensen manipuleerden om online emotionele gegevens van hun doelgroep te verzamelen. Mensen die zogenaamd the terms of service hadden geaccepteerd werden in een onderzoek opgenomen. De meeste mensen wisten niet waarmee ze akkoord gingen. Het gaat om meer dan vijfhonderdduizend mensen die "in de val zijn gelokt". Het waren willekeurig geselecteerde mensen. Het werkte als volgt: op de timeline van de (onvrijwillige) deelnemers werden vrijwel alleen positieve en negatieve berichten gepost, andere berichten werden eruit gefilterd. Facebook onderzocht op deze manier hoe mensen op de berichten reageerden. Eigenlijk lokten ze emotionele reacties uit.
Dit onderzoek was een onderdeel van een psychologisch onderzoek dat geleid werd door Adam D. I. Kramer. Kritische professoren en hoogleraren zeggen dat de meeste gebruikers geen idee hadden waar ze mee instemden toen ze the terms of service accepteerden. En dat klopte en daarom heeft de onderzoeker op zijn Facebook-pagina zijn excuses aangeboden omdat hij snapt dat het voor verwarring kon zorgen. Het onderzoek was nodig om Facebook en de op Facebook gepostte emoties te verbeteren. Als het social medium Facebook hun gebruikers 'begrijpt' kunnen zij beter inspelen op de emoties van de doelgroep. Het ging er alleen om hoe iemand zou reageren op de hoeveelheid positieve of negatieve posts op zijn nieuwspagina, hoe hij of zij zelf zou reageren op een betreffende post.
Facebook is niet het enige medium dat de doelgroep manipuleert, want bedrijven als YouTube en Google doen hier net zo hard aan mee.
De online excuses van Adam D. I. Kramer op zijn Facebook pagina
Een deel van het onderzoeksrapport van Adam D. I. Kramer