Shoppen doen we steeds vaker met de smartphone

Je kent het wel: de dagen voor kerst is cadeautjes shoppen gewoon NIET. TE. DOEN. Overvolle winkels, lange rijen bij de kassa, alles uitverkocht. Niet zo gek dus dat we massaal overstappen op online shoppen. Sterker nog, steeds meer aankopen worden via de smartphone gedaan, zo blijkt uit cijfers over online bestedingen in het derde kwartaal 2016. Dit onderzoek werd gedaan in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL.

Van de online kopende Nederlanders, deden 2,17 miljoen mensen in het derde kwartaal van dit jaar minimaal één aankoop op de smartphone. En dat is toch wel zo'n 20 procent. Ter vergelijking: vorig jaar was dit nog 14%.

En wellicht niet erg verrassend: we wisten aardig wat te spenderen op het internet. Houd je vast, namelijk zo'n 4,48 miljard (miljard? Miljard!) euro. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 14%. Vooral personen tussen de 15 en 39 jaar gebruiken vaak hun smartphone om aankopen te doen: maar liefst een derde.