Extravagante Lady Gaga @ Gelredome
Na het voorprogramma Semi Precious Weapons wordt het podium snel omgebouwd tot Gaga-domein. Niemand durft meer naar het toilet of een drankje aan de bar te halen, straks begint Lady Gaga haar concert: The Monster Ball. Iedereen op deze aardbol heeft de afgelopen anderhalf jaar meegemaakt hoe Lady Gaga haar imperium heeft opgebouwd en nog steeds rijzende is. De geroemde artiest, zangeres en stijlicoon, geliefd en gehaat, wordt geboren als Stefani Joanne Angelina Germanotta in New York, 28 maart 1986. Hoe kan het dat een tot daarvoor onbekende jongedame binnen no-time uitgroeit tot één van de grootste sterren van onze tijd? Een meisje van 24, dat de hele wereld weet te bereiken en een fanbase heeft die gemakkelijk de gevallen popprinsessen van onze tijd overstijgt? In haar eigen biografie zegt zij: "Ik ben niet uit een castingbestand geplukt, geboren in een beroemde familie, de winnares van een zangwedstrijd op televisie of uitgegroeid van actrice in een kinderserie tot zangeres. Ik schrijf mijn eigen teksten, bladmuziek en melodieën. Ik kies en ontwerp mijn eigen kleding, heb de eindregie over mijn videoclips en heb in iedere club in New York gespeeld voor ik was waar ik nu ben. Ik heb keihard gewerkt en als ik fouten maakte, moest ik mezelf weer met beide benen op de grond zetten als zangeres en performer. En ik werk hard, heel erg hard. En zo moet het leven van een artiest zijn. Zo hoort het te gaan." Dat het 'zo' gaat blijkt, want zodra de eerste muzieknoten ingezet worden, staat het stadion op haar kop. Lady Gaga staat op een wenteltrap, met om haar heen ouderwetse neonverlichting, zoals je deze in snelwegcafetaria ziet. Teksten als Hotel, Implants, Whiplash, Injured en Car Accidents versterken de snelwegsfeer en we zien een grote Amerikaanse auto op toneel. Lady Gaga opent met Dance in the Dark en vertelt dat zij en haar crew onderweg zijn naar The Monster Ball, maar de auto heeft pech. Na een aantal nummers (waaronder het onbekendere Glitter and Grease en Vanity, die niet op haar cd's verschenen zijn) besluiten Gaga en crew de metro te pakken. Op het podium is de auto na een wissel verdwenen en een metrocabine voor in de plaats gekomen. Als ze zich afvraagt hoe ze nu toch naar The Monster Ball moet komen, vraagt ze haar dearest fans om haar te helpen: 'the Dutch gay boys'. De jongens in de zaal, inderdaad een hoog percentage mannenliefhebbers, joelen zodra Boys Boys Boys ingezet wordt. Ze joelen nóg harder, als de mannelijke dansers, in minuscule maar goedgevulde boxershorts, het podium betreden. Daarna wandelt Lady Gaga dichter naar het publiek toe en neemt wat cadeaus die haar toegeworpen worden in ontvangst met een Hollands 'dankjewel'. De Barbiepop die op het podium terechtkomt moet het ontgelden: Gaga bijt haar hoofd er bijna af. Dan pakt ze de telefoon en vertelt dat het Beyonce is, om haar borgtocht te betalen. Aangezien Telephone op dit moment hoog in de hitlijsten staat, kan nu echt niemand meer stil blijven staan en de hele zaal 'Te-te-te-te-telephoned' mee. Met alle dans, show (een brandende piano of bloedende fontein) en spektakel zou je verwachten dat ze misschien niet live zingt. Of, wel live zingt, maar niet zo zuiver is als op haar cd's. Daar vergis je je in. Lady Gaga zingt alles live en loepzuiver, of ze nu door haar dansers opgetild wordt, op de grond kruipt of meedanst met de choreografie. Wanneer ze zichzelf, foutloos, op de piano begeleidt, zingt ze zelfs wat uithalen die niet op de cd's staan en waar je spontaan kippenvel van krijgt. Nu Gaga cadeautjes heeft gekregen, is het haar beurt om iets terug te doen en spontaan verklapt ze dat zij veel European Music Awards van MTV in ontvangst mag nemen, maar dat nog niet mocht vertellen. Dus 'shht, kleine monsters'. Het publiek is laaiend dat ze haar Nederlandse fans in hun taal 'kleine monsters' noemt en in close-up op het publiek zien we dan ook wat geëmotioneerde fans. Wanneer fans op hun beurt hartjes met hun handen maken en witte kartonnen hartjes omhoog houden, lijkt Lady Gaga zelf geëmotioneerd door dit gebaar. Ze wil haar fans op hun hart drukken: "I will hold my heart so high up for you, and if you have Gaga Love, you must love one thing more then Gaga. Yourself! Don't ever let anyone tell you, you can't do something. Love yourself, kleine monsters!" Inmiddels zijn we bijna op het Monster Ball-feest, maar er moet nog één strijd gestreden worden. Een gigantische vis, griezelig en met scherpe tanden, is op het podium gekomen en we kunnen hem alleen verslaan door hem te fotograferen. Natuurlijk onder begeleiding van het toepasselijke nummer Paparazzi. Het is geweldig om in het stadion om je heen te kijken en alle flitsen van camera's en mobiele telefoons te zien. "We did it, kleine monsters," kirt Gaga, voordat ze het podium verlaat. Natuurlijk kan dit het nog niet zijn, we hebben Bad Romance nog niet gehoord! Dus na een kleine setwissel, die zoals alle setwissels begeleid wordt door videobeelden van Gaga met persoonlijke interviews, horen we onze ster weer spreken. "We did it, we are at the Monsters Ball! Now I want everybody to jump!" roept Lady Gaga vanuit de koepel zoals te zien is op de promotieflyer van The Monster Ball Tour. Het publiek gaat nog een laatste keer helemaal uit hun dak en moe maar voldaan verlaat iedereen daarna het Gelredome. Lady Gaga is een superster. Geen gemaakte superster die een producer nog in zijn bestand had staan, nee. Maar een superster die keihard werkt om haar geesteskind, haar gevoel, haar nummers en haar idee van hoe performen moet zijn, met ons te delen. In het Gelredome heeft ze zich helemaal gegeven en de sterren van de hemel gezongen, gedanst en geacteerd. In anderhalf jaar tijd hebben wij Lady Gaga leren kennen. Maar haar carrière zal, gezien haar ambitie, werklust en ongelofelijke talent, een veel, veel langere loopbaan genieten. Foto's: Randy van Rijsbergen, Samantha Vuijst & Kyra Arneri |