Sex and the City-bustour

Reizen door Redactie Ze.nl

Een Sex and the City-tour om precies te zijn. Deze tour neemt je mee langs een hele rits locaties uit de tv-serie en de film waarin columniste Carrie Bradshaw op zoek is naar de ware liefde. De tour wordt gerund door het bedrijf On Location Tours en is in 1999 opgericht door Georgette Blau. "Georgette begon het bedrijf met een creditcard en een idee," zegt Lou, onze gids. "Ze wilde mensen de kans geven om fictie met werkelijkheid te verstrengelen en ze het gevoel geven deel uit te maken van een tv-serie of film, wat hen dan uiteindelijk dichterbij de personages zelf brengt." Zo gezegd, zo gedaan. Ze begon met tours die langs allerlei filmlocaties in New York leidden en toen Sex and the City verschrikkelijk populair werd, leek het Blau een goed idee om een tour op te zetten die puur op deze serie gericht was. Dat bleek een enorm succes. De formule werkte zelfs zo goed dat er nu drie tours per dag rijden en er ook eentje in het Duits is. Lou vertelt me dat de kaartjes voor de tours als warme broodjes over de toonbank gingen toen de film uitkwam. Ze zijn daarom heel erg benieuwd wat het effect van de tweede film zal zijn. Tegenwoordig hebben ze ook een Sopranos- en een Gossip Girl-tour. 

Als we tegenover het Plaza Hotel in de bus stappen, krijg ik een beetje het gevoel dat ik op een rijdend vrijgezellenfeestje terecht ben gekomen. Vooral als Lou ons drie keer de woorden 'saggy ass' laat herhalen. Dit verwijst natuurlijk naar de billen van de oudere man die Samantha in het hotel ontmoet. Maar iedereen in de bus, met uitzondering van drie mannen, vindt het geweldig en doet enthousiast mee. Een jonge dame uit Londen zegt tegen haar - met tegenzin meegesleurde - vriend: "Het lijkt me zo leuk om Buddakan te zien, het restaurant waar Carrie en Mr. Big hun feestje hielden de avond voordat ze met elkaar zouden trouwen. De plaats waar ze haar laatste 'single girl kiss' kreeg." Haar vriend verveelt zich.

Lou laat ons behoorlijk wat locaties zien, zoals de New York Library, waar Carrie bijna met Big trouwde, dure kledingwinkels, trendy bars, hippe restaurants die in de serie voorkwamen, etc. Tussendoor vertelt hij allerlei SATC-feitjes en test hij onze SATC-kennis door vragen te stellen over de serie, waarop de hele bus keihard de juiste antwoorden brult. De dames zijn goed op de hoogte. Voordat we bij een specifieke locatie aankomen, laat Lou ons de bijbehorende scène op tv-schermpjes zien, maar dat is niet echt nodig. Sommige meiden in de bus kunnen gewoon met de scènes meepraten. Ze kennen alle dialogen uit de serie en de film helemaal uit hun hoofd. Ik raak aan de praat met een meisje uit Engeland. Ze zegt dat ze elke dag een aflevering van de serie kijkt en toen de film draaide, is ze wel drie keer naar de bioscoop geweest. "Het is net alsof het m'n beste vriendinnen zijn en als ik een dagje niet kijk, dan lijkt het of ik ze niet gesproken heb.  Dan mis ik ze gewoon."

De kracht van de show was en is nog steeds ongelofelijk. Vrouwen over de hele wereld kopiëren het beroemde viertal. Ze kopen, eten en drinken dezelfde dingen als zij. Lou vertelt ons als we bij de Pleasure Chest sexshop uitstappen, dat toen Charlotte in de serie hier de Rabbit kocht, de roze vibrator direct uitverkocht was en de winkel 'm maandenlang niet aan kon slepen. Hetzelfde geldt voor merken als Jimmy Choo en Manolo Blahnik, twee van Carries favoriete schoenenontwerpers. Of neem de Magnolia Bakery op Bleeckerstreet in Greenwich Village, waar we getrakteerd worden op cupcakes. De bakkerij komt voor in een aflevering waarin Carrie en haar vriendin Miranda op een bankje voor de winkel zitten te praten over hun vriendjes Aidan en Steve. Sinds die aflevering staat er elke dag een lange rij voor de deur met naar cupcakes snakkende klanten. Volgens Lou hebben ze zelfs een cupcake-uitsmijter aan moeten stellen die ervoor zorgt dat de klanten in het kleine winkeltje elkaar niet verdringen.

Of wat dacht je van de Cosmopolitan? Niemand had ooit van deze cocktail gehoord voordat Carrie en co. er in de serie aan zaten te nippen. Nu drinkt iedereen dit hippe drankje. Hetzelfde geldt voor de meiden op mijn bustour. Ze kopen vibrators, verslinden cupcakes en gieten in de kroeg die - fungeerde als Aidans bar - een paar cosmo's naar binnen. En ondanks dat ze zeulen met handtassen van H&M vs. D&G en geen Gucci dragen maar Gap, genieten ze met volle teugen van de tour en voelen ze zich net Carrie, Charlotte, Miranda of Samantha.

Ik moet toegeven dat ik ook wel eens naar een paar afleveringen heb gekeken en dat ik de film heb gezien toen deze uitkwam, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik een enorme fan ben. Ondanks dat moet ik toegeven dat ik me toch best wel vermaak tijdens deze tour. Er hangt een jolige sfeer in de bus, wat waarschijnlijk grotendeels te danken is aan de cosmo's. Met deze tour kom je langs allerlei hippe winkels, bars, cafés en restaurants die je normaal gesproken niet zou weten te vinden als je als toerist in New York bent. Het is een beetje alsof je de stad bezoekt en je wordt overal door een echte New Yorker mee naartoe genomen. Een meisje vertelt: "Het is een geweldige manier om de trendy plekjes in New York te ontdekken. Vooral als je hier net woont, zoals ik. Ik denk dat ik zeker een paar van deze bars en restaurants uit ga proberen." 

Ik ben het helemaal met ze eens. Het is misschien niet iedereens pakkie-an, maar al met al is het een aparte manier om New York te ontdekken en het is veel leuker dan zo'n saaie dubbeldekkertour die je tegenwoordig in elke stad rond ziet rijden. En als je je kerel echt de bus niet in krijgt, dan zet je 'm toch gewoon op de Sopranos-tour?!

Dit artikel is geschreven door Jaklien Van Melick.