Expositie: Shocking Shopgedrag
... uit je Spaflesje en werpt deze vanaf de bank in de prullenbak. Wat is het toch lekker om af en toe eens onbeperkt te shoppen... De vraag is alleen: hoe lang blijft dat voldane gevoel hangen? Menig vrouw noemt zichzelf tegenwoordig gekscherend 'shopaholic' en nog meer vrouwen geven aan dat zij winkelen als één van hun grootste hobby's zien. Kopen is leuk. Via reclame worden we van kinds af aan gevoed met het idee dat we moeten consumeren ('Spaar ze allemaal!'), zonder dat we bedenken of we iets echt nodig hebben of niet. Toch worden we ons er meer en meer van bewust dat kopen niet alleen maar leuk is. Steeds vaker worden we via de media gewezen op de gevolgen van de westerse consumptiemaatschappij: klimaatverandering, milieuvervuiling, uitbuiting van arbeiders in Derde Wereldlanden door op winst gefocuste multinationals. Of dit bijdraagt aan een radicale ommezwaai in ons consumptiegedrag valt te betwijfelen: velen hebben nog altijd het idee dat zij in hun eentje toch niets kunnen veranderen. Bovendien blijven de heftige gevolgen voor de gemiddelde consument hier in het westen een ver-van-mijn-bed-show. De foto-expositie Sustainability and Transparency in de Amsterdamse Melkweg gunt ons een blik op de massaconsumptie door de ogen van een groep internationale fotografen. Meeste indruk maakt het werk van Chris Jordan die je, letterlijk, met de neus op de feiten drukt. Zijn foto's uit de serie 'Running the numbers. An American self-portrait.' lijken in eerste instantie een vrolijk gekleurd abstract geheel, maar als je goed kijkt wordt duidelijk dat je middenin een onvoorstelbaar grote berg afgedankte mobiele telefoons of plastic tasjes zit. Confronterend, zeker in combinatie met de bijschriften die je vertellen dat het absurde aantal afgebeelde exemplaren iedere dag weggegooid wordt! Zet je toch even aan het denken... De expositie is nog tot en met 1 juni te zien in de galerie van De Melkweg. De toegang is gratis. Voor openingstijden, zie de website van De Melkweg. |