Second Life is net echt
Sinds Second Life in 2003 voor het eerst online ging, heeft de game een explosieve groei gekend. Maar liefst elf miljoen mensen hebben er sindsdien een karakter aangemaakt. Ook de mogelijkheden zijn enorm vergroot. Eigenlijk kun je nauwelijks meer van een spel spreken: Second Life is een ontmoetingsplaats, een plek om te reizen, ontdekken, winkelen én een wereld waarin bedrijven op een nieuwe manier de klant proberen te bereiken. Banken, musea en universiteiten hebben de mogelijkheden ontdekt en openen er steeds vaker een virtuele vestiging.
Hoewel ik graag achter de computer zit, heb ik me nog nooit aan Second Life gewaagd. Ik had wel begrepen dat het een grote wereld was, maar hoe groot precies, dat werd me pas duidelijk na het lezen van de Reisgids voor Second Life. Dit compacte, in zwart-wit uitgevoerde boekje begint uiteraard met de basics. Daarin leer je onder andere dat de digitale versies van onszelf avatars genoemd worden, dat je in Second Life met Linden Dollars van alles kunt kopen en wat furries, neko's en tinies zijn. De rest van de gids is gewijd aan het introduceren van een grote hoeveelheid locaties in de game die de moeite van het bezoeken waard zijn.
Een avatar collecteert voor het Rode Kruis
De auteur, Daniëlle Jansen, is adviseur virtuele werelden. Zij adviseert bedrijven, instellingen en overheden hoe zij de brug kunnen leggen van de echte naar de virtuele wereld en terug. In de game is gratis een digitale versie van de Reisgids voor Second Life beschikbaar, waarmee je gemakkelijk kunt teleporteren naar de twaalf mooiste locaties die in het boekje worden genoemd. Je kunt onder andere met één druk op de knop een spookachtige, verlaten kermis en een bruisend stukje Hong Kong bezoeken.
De Reisgids voor Second Life laat zien dat je het je zo gek niet kunt bedenken, of het is wel in Second Life te vinden. Steden, bedrijven, sport en spel, maar ook religie, kunst en onderwijs hebben hun plaats in de game. Combineer een vlucht in de Apolloraket met een bezichtiging van de Virtual Church of Elvis en haal daarna nog even een afzakkertje in een strandtent op een tropisch eiland. Of is de Sixtijnse Kapel meer jouw ding? Met de Reisgids voor Second Life bij de hand zul je in ieder geval niet snel verdwalen, wanneer je je onderdompelt in deze grenzeloze virtuele wereld.
In dezelfde serie verscheen onder andere ook een boekje over Hyves.
Reisgids voor Second Life
Daniëlle Jansen
224 bladzijden
Uitgeverij Kosmos
ISBN 9789021526133