De ouderwetse Kaandorp
'We gaan experimenteren,' vertelt de comédienne, 'in plaats van elke avond een ander theater aandoen, blijf ik nu gemiddeld drie weken lang in de grootste theatertempels van Nederland staan. Ten eerste hebben ook mensen die geen theaterabonnement kopen nu de kans een show te zien, omdat de meeste kaartjes dit keer in de vrije verkoop zijn. Ten tweede vind ik het heerlijk om in die grote bakken te staan en ten derde bereik ik per avond meer mensen zodat ik uiteindelijk minder in de file sta. Drie vliegen in één klap. Weliswaar ben ik op deze manier niet automatisch verzekerd van volle zalen, zoals in het abonnementencircuit, maar dat heb ik er graag voor over.'
Schaamteloos doen wat ik goed kan
Zó. Deze korte en krachtige titel gaat het hem doen. Brigitte legt in Zó haarfijn uit hoe de wereld in elkaar zit. Want er zijn natuurlijk maar enkele hoofdwaarheden en daar is alles aan opgehangen. Het leven is zo simpel. Maar Kaandorp zou Kaandorp niet zijn als ze niet na drie kwartier redeneren volkomen verstrikt raakt in haar eigen theorieën. En zie daar dan nog maar eens uit te komen. 'Ik vertel het publiek wat er allemaal in mijn leven gebeurd is en dat is lachen, gieren, brullen. Het mooiste is dat men denkt lol om mij te hebben, terwijl iedereen eigenlijk om zichzelf lacht. Het is ontzettend cliché, maar het feit dat ik mijn publiek een spiegel voor houd, is de basis van mijn succes. Deze voorstelling is ook niet zomaar totstandgekomen. Ik ben mijn oude shows gaan terugkijken. Gewoon om te zien wat werkt, wat ik zelf leuk vond en waar ik goed in ben. Je denkt namelijk altijd dat je het anders moet gaan doen, dat je moet vernieuwen. Maar waarom in vredesnaam? Het is al zo moeilijk om datgene te doen waar je kracht ligt, waarom dan weer wat 'anders' moeten? Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik schaamteloos moet doen wat ik goed kan. In mijn eentje, met mijn piano.'
Onuitputtelijk nieuwsgierig
Inspiratie haalt Brigitte overal vandaan. 'Ik werk niet persé autobiografisch. Het zijn soms hele kleine dingen die me opvallen en die in mijn fantasie een eigen leven gaan leiden. Zo heb ik een conference gemaakt over een vrouw die voor elk van haar kinderen zeven fotoboeken maakt. Een hels karwei voor die vrouw, en ze denkt dat iedereen er blij mee is. Maar niets is minder waar. Dat verhaal komt uit een ingezonden brief in de Libelle. Een vriendin van me had het er over. Ik heb dat dus niet eens zelf gelezen, maar het gaat wel een eigen leven leiden in mijn hoofd en uiteindelijk wordt het een idiote conference. Ik zie alles om me heen. Ik ben continu aan het observeren. Loop ik op straat, dan heb ik iedereen al gezien, voor ze mij zien. Rare dingen vallen me meteen op. Voeg daarbij mijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid en voor je het weet, heb ik met wildvreemde mensen gesprekken over de meest intieme details. En iedereen vertelt dat ook gewoon aan mij! Die verhalen combineer ik met mijn eigen leven en ik geef er een draai aan. In Zó ben ik zogenaamd de gids van het publiek. Ik vind dat ik met mijn leeftijd en mijn ervaring op het toneel het publiek door de chaos van de wereld kan leiden.' Brigitte lacht. 'Uiteindelijk raak ik natuurlijk verstrikt in mijn eigen redenaties en loopt alles in de soep.'
Kaandorp in de Kuip
Tja, wat wil Brigitte Kaandorp nog meer? Ze maakte een film, een musical, ze won de Gouden Harp en bespeelt nu weken achter elkaar grote theaterzalen. Is er nog wat te wensen over? 'Jazeker', reageert ze meteen. 'Ik wil net als Marco Borsato de Kuip vullen. Ik dacht altijd dat ik niet kon zingen. Ik schreef wel liedjes en iemand moest die ten gehore brengen, dus deed ik dat maar zelf. Zonder poespas, zonder rare riedels, gewoon zoals het is. En dat blijkt zomaar heel mooi gevonden te worden. Mensen komen wel eens naar me toe na de voorstelling om te vertellen dat een liedje ze door een bepaalde fase van hun leven heeft geholpen. Ik heb ooit heel even zangles gehad, klassiek, maar ik vond dat helemaal niks, mijn keel deed er pijn van. Ik heb vroeger op straat opgetreden. Daar moet je zorgen dat mensen je horen, anders lopen ze zo voorbij. En in één middag had ik het door. Ademhalen en zoveel mogelijk geluid maken. Ik heb niet de pretentie dat ik mooi kan zingen en daardoor blijft het kennelijk puur. Dat spreekt aan. Muziek zonder mistgordijnen.' Brigitte kijkt peinzend voor zich uit. 'Mijn teksten zijn vaak heel persoonlijk en regelmatig denk ik dat een bepaalde tekst écht niet kan omdat hij te privé is. Maar juist die nummers slaan heel erg aan. Een voorbeeld is het liedje dat ik voor Zó schreef over mijn dierbare, overleden vriend Bert Klunder. Hoe hij daar, nog voor hij zich helemaal terugtrok, lag. Dat hij eigenlijk gewoon op moest staan en weer verder moest leven, maar dat het daar op dat bed voor hem ophield. Ik dacht dat ik dat niet zou kunnen zingen, maar door dit liedje komen zoveel verhalen los. Mensen herkennen de situatie die ik beschrijf. Na één van de try-outs kwam er zelfs een vrouw naar me toe wiens man op dát moment in coma lag. Ze vroeg of ze het lied voor zijn begrafenis mocht gebruiken.'
Stronteigenwijs
De gevoelige, grappige, ontroerende en scherpe liedjes die uit Brigittes pen vloeien, zouden haar zomaar naar een volgestouwde Kuip kunnen leiden. 'Ik stippel mijn leven niet uit. Het gaat zoals het gaat en mij kennende, sta ik op een dag per ongeluk op dat immense podium als een mengeling van Marco Borsato, de Zangeres Zonder Naam en Annie M.G. Schmidt. Ik ben een mix. Een mix van levensliedjes met een twist.' Brigitte zingt echter niet alleen levensliedjes, onlangs deed ze mee aan een operaproject in Rotterdam. Opera met en door Brigitte Kaandorp is nou niet bepaald voor de hand liggend, maar ze vond het heerlijk: 'Ik doe graag ad hoc projecten, daar leer ik heel erg veel van. Zo groei ik. Het geheim van succes is namelijk ervaring, gecombineerd met levenservaring en talent. En het is heel belangrijk dat je je niet druk maakt of je carrière wel goed verloopt. Het gebeurt zoals het moet gebeuren. Stronteigenwijs ben ik, en ik volg mijn hart. Daar vaart mijn hele carrière al vijfentwintig jaar wel bij!'
Kaarten voor Zó zijn vanaf heden verkrijgbaar. Meer informatie over Brigitte Kaandorp en een speellijst vind je op haar website.