Overtuigen door te stralen

Vrije tijd door Redactie Ze.nl

In Overtuigen door uitstraling doet charisma-manager Lida van Doorn precies uit de doeken hoe je overtuigend kunt communiceren. Je persoonlijke uitstraling wordt bepaald door een combinatie van lichaamsbouw, lichaamshouding, lichaamsbeweging, mimiek, kleding, accessoires, kapsel en make-up, aldus Van Doorn. Als er een harmonieus evenwicht bestaat tussen al deze elementen, je persoonlijkheid én de persoonlijke boodschap die je wilt overbrengen, dan straal je authenticiteit uit. En hoe authentieker je bent, hoe aantrekkelijker, boeiender, zelfverzekerder én overtuigender je overkomt.

Van Doorn benadrukt dan ook dat je kledingstijl, de prijs van je outfit of het merk dat je draagt niet bepalend zijn voor het beeld dat je uitstraalt. Waar het om gaat, is dat de lijnen en vormen van je lichaam in harmonie zijn met de lijnen en vormen van je kleding en accessoires. Met voorbeelden, praktijkverhalen, oefeningen en tekeningen (onder andere van tekenaarsduo Ton Boon en Len Munnik ) laat Overtuigen door uitstraling zien hoe je hier in het dagelijkse leven mee om kunt gaan. Daarbij passeren ook de nodige Bekende Nederlanders - bijvoorbeeld Wouter Bos, Jan Peter Balkenende, André Rouvoet, Jan Marijnissen, Pim Fortuyn en Jort Kelder - de revue.

Overtuigen door uitstraling bespreekt allerlei manieren waarop je je persoonlijke uitstraling kunt verbeteren. Zo zijn niet alleen de lijnen en vormen, maar ook de materialen, kleuren en prints van kleding van belang. Ook met de juiste accessoires, houding en mimiek kan je je uitstraling - en dus je overtuigingskracht - optimaliseren. Zo geldt voor accessoires de kunst van het weglaten: een sjaal, ketting, oorbellen én bril zijn te veel. Aan de andere kant kan een accessoire dat precies past bij iemands persoonlijkheid de eigenheid van het individu versterken.

Lida van Doorn gaat niet alleen in op de theorie en praktijk van imagomanagement, branding en effectief communiceren. Ze toont zich ook gevoelig voor de psychologie achter iemands uitstraling. Zo kan een gebrek aan zelfvertrouwen een rol spelen bij de keuze voor 'verkeerde kleding', dat wil zeggen outfits die niet passen bij het silhouettype. De gevoelige vrouw met een rond silhouettype die in haar mannelijke werkomgeving een stevig gestreept en scherp gesneden pak draagt, is daar een voorbeeld van. Uiteindelijk is het opbouwen van eigenwaarde en zelfbewustzijn dan ook net zo noodzakelijk voor een overtuigende presentatie als een krachtige uitstraling.

Tips uit Overtuigen door uitstraling:

  • Voor het creëren van een krachtig beeld geldt de hoofdregel: laat los wat je niet hebt of waar je teveel van hebt, en compenseer op een ander vlak. Dat wil zeggen dat je het beste de aandacht kunt vestigen op een aspect van je lichaam waar je tevreden over bent.
  • Ons kleurgevoel wordt vaak door externe factoren bepaald, zoals mode, idolen, familie of vrienden. Als we ons laten leiden door ons gevoel, kiezen we daarom niet altijd de kleuren die bij ons passen. Kinderen hebben daarentegen vaak een feilloos gevoel voor de kleuren die passen bij hun persoonlijkheid en kleurtype.
  • Hoge hakken zorgen niet altijd voor meer zelfvertrouwen. Als de loopbeweging die de hakken uitlokken niet passen bij je natuurlijke manier van lopen, zal je dit ook voelen en uitstralen.


Overtuigen door uitstraling
Lida van Doorn

Uitgeverij Scriptum
ISBN: 9789055946143[/i]