Bastiaan van Schaik: "Het is tijd voor recesionista's!"
Bastiaan is vol van zijn nieuwe project: Shopvip.com. "Het is een nieuwe shopwebsite, maar wat er heel bijzonder aan is, is dat je er lid van moet zijn om er te kunnen shoppen. En je kunt alleen maar lid worden wanneer je wordt uitgenodigd door iemand: het is een soort tell-a-friend-systeem. Het voordeel daaraan is, dat je een beperkt aantal leden hebt, op dit moment is er zelfs al een wachtlijst! Dat doen we, omdat we de site echt als een 'exclusieve' community willen behandelen. Het leuke daaraan is dat de leden dus met elkaar kunnen babbelen over hun aankopen. Maar wat ik echt top vind is dat we kunnen luisteren naar wat mensen te vertellen hebben. Dus als ze een tip hebben voor een merk dat interessant is voor de website, dan kunnen we daar ook echt naar op zoek gaan. Het is een veel interactiever systeem dan al die webwinkels die er op dit moment zijn. Dat is echt te gek! We bieden in eerste instantie één keer per week een sale aan die maar vier dagen op de site komt. We verkopen dan items die ik heb uitgezocht bij de A-merken. Maar dan heel breed, dus alle maten. Kijk naar mij: ik haat het zelf aan winkelen, dat het soms moeilijk is om dingen te krijgen in een andere maat dan maat 36. Maar ook bijzondere dingen gaan we verkopen. We beginnen bijvoorbeeld met het merk Converse. Ik liep daar op kantoor om dingen uit te zoeken en ik zag opeens supercoole gympen staan. Toen vertelden ze mij dat die in Nederland niet werden verkocht. Ik heb toen direct geregeld dat wij die hele exclusieve gympen wel gaan verkopen, als enige in Nederland! En het is te gek dat we superkortingen kunnen geven, dat loopt soms wel op tot zeventig procent."
Kortingen tot zeventig procent, dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk. Maar over welke merken hebben we het eigenlijk? "We beginnen met sportswear, want ik hou heel erg van sportswear, dat draag ik zelf over het algemeen ook altijd. Denk aan Converse, Kenzo, Tommy Hilfigger, Gsus, Levi's en Kswiss. Maar het is niet alleen mode, maar ook lifestyle. We bieden bijvoorbeeld ook keukenbenodigdheden aan en designprullenbakken bijvoorbeeld. Maar het kan dus alle kanten op, maar we richten ons wel voornamelijk op mode. Weet je, de tijden zijn veranderd. De discountshops komen heel erg op. Het is de afgelopen tien jaar de tijd geweest van de fashionista's, de Sex and the City-vrouwen, het maakte allemaal niet uit wat het kostte. Maar die tijd is over. Het is nu de tijd van de recesionista's: de vrouwen die wél merken willen dragen, maar ook bewust willen shoppen. En daar is de community ook voor bedoeld: dat je niet enorm veel geld uitgeeft aan iets wat je misschien maar één keer draagt."
In Frankrijk en Engeland is een dergelijke website al een grote succes, omdat de vrouwen daar een sterk ontwikkeld modegevoel hebben. Hoe zit het met het modegevoel van de Nederlanders? "Het modegevoel in Nederland is top! Het is alleen een leuke, rare mix van aanbiedingen en hele dure dingen kopen. Maar dat vind ik juist zo leuk. Heel veel ontwerpers komen ook naar Nederland om te kijken hoe wij dingen mixen, wij zijn echt top in mixen. Je zou het niet zeggen als je zo op straat loopt, maar het is echt waar. Vooral vrouwen, bij mannen laat het nog wel eens wat te wensen over. Kijk, we hebben niet dat gevoel dat Italiaanse vrouwen bijvoorbeeld hebben, maar dat geeft helemaal niets. Wij hebben onze eigen stijl. En die is gewoon top!"
Uiteraard laat ik de kans niet voorbij gaan en vraag ik Bas tips voor het komende winter- en zomerseizoen. "Wat je dit jaar al zag en wat volgende zomer nog sterker terugkomt, zijn die lange jurken. Het accent wordt dan gelegd op de borsten en de rest is wijd. Dat kunnen alle vrouwen hebben, dik of dun. Ik vind ze prachtig. Op zo'n moment vind ik het jammer dat ik zelf geen vrouw ben... Kijk naar die kanten outfits van Prada! Weet je, het gaat niet om het dikker lijken, het gaat om hoe je iets draagt. Dat is het probleem met rondere vrouwen: ze proberen hun vormen weg te stoppen. Dat hoeft helemaal niet. Als jij een bepaald soort flair over je heen hebt, dan kun je ook die jurken aan. Laat het zien! Accentueer het juist! Dus heb je goede heupen of goede borsten, leg daar de nadruk op. Dat is het te gekke aan vrouw zijn, je kunt zoveel accentueren. Mode is illusie, het gaat er niet om wat je aan hebt, het gaat erom hoe je het draagt. Dat is het belangrijkste. Vrouwen zijn zo onzeker, ook door het beeld wat door de media wordt geschapen, dat vind ik echt jammer. Trek gewoon aan wat je leuk vindt en draag het met flair! Het gaat erom hoe jij je erin voelt. Een kokerrok, dat werkt bijvoorbeeld alleen maar bij vrouwen met ronde vormen, mooie gevulde heupen en billen. Op zo'n mager dingetje ziet het er helemaal niet uit."
"Ik heb een hekel aan die winterjassencultuur van Nederland!"
"Ik heb een hekel aan die winterjassencultuur van Nederland. Dat zeiljackmoment, voor hem of haar en dat matcht dan. Hoe anoniem wil je zijn? Je leeft toch niet om zo anoniem door het leven te gaan? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Dat is het ideale bij mode, je kunt je eigen 'ik' bepalen. Dus voor de komende winter heb je drie regels: zwart. Hoe cliché het ook klinkt, kies iets zwarts om bijvoorbeeld je schouders, taille of heupen te accentueren. Iets grofgebreids, zo'n handgebreid gevoel van dat heeft je oma gemaakt. En iets van ruiten. En dat mag heel klein zijn: een tas of sokken ofzo. Maar dat zijn de key-elementen waarvan ik vind dat je ze moet hebben voor de winter.