De 6 grootste mediahypes van 2012

Media door Angela
Hypes: ze komen en gaan bij iedere nieuwswaardige gebeurtenis. Denk maar aan Pippa?s kont of het optreden van Joan tijdens het Eurovisie Songfestival. Dit zijn de grootste mediahypes van 2012!
 
1. Vijftig tinten grijs
Je kon er afgelopen maanden niet omheen: Vijfitg tinten grijs is een wereldwijde hit. Of je het boek gelezen hebt of niet, iedereen kent het en praat erover. Winkels en media spelen erop in en zelfs cabaretiers nemen het op in hun show! Heb je het boek nog niet gelezen? Grote kans dat iemand je heeft vertelt dat het gewoon porno is, verscholen achter de saaie omslag. Ben je fan? Als je met rode wangen hebt durven toegeven dat er een wereld voor je is opengegaan, weet je ook dat dit waarschijnlijk niet komt door het verhaal van de trilogie... 
 
 
2. Gangnam Style
Het rare dansje, de dikke Koreaan, het catchy refrein en de onverstaanbare tekst. Ze.nl columniste Daniëlle schreef al eerder over hoe Gangnam Style een hype werd, al helpt het natuurlijk ook mee als tieners over de hele wereld jouw dansje kennen en zelfs andere artiesten het op het podium nadoen. Dat de YouTube-generatie van Psy houdt is wel duidelijk, met meer dan 1 miljard views is het de meest bekeken video ooit! 
 
3. Kony 2012
In één week tijd werd het filmpje Kony 2012 een ware hit. De korte documentaire over de Afrikaanse oorlogsmisdadiger Joseph Kony was gemaakt door Invisible Children Inc om zijn arrestatie te bevorderen. De campagne begon op YouTube en doordat jongeren zich voelden aangesproken door de mooie montage met Hollywoodtrucjes, werd de video verspreid via sociale media en kwam het zelfs wereldwijd in het nieuws. Toch kwam er ook veel kritiek, bijvorbeeld dat de organisatie niet fair zou werken en de video maar één kant van het verhaal zou belichten.
 
 
4. Project X Haren
De 15-jarige Merthe die op Facebook een event aanmaakte voor haar verjaardagsfeestje, zullen we ook wel nog een poosje herinneren. Haar feestje werd openbaar aangemaakt, al snel waren er 250.000 genodigden en het feest werd omgedoopt tot Project X Haren. Toen het werd opgepikt door de media, kreeg werkelijk iedereen er lucht van. Op de verjaardag van Merthe kwamen dan ook duizenden mensen naar Haren, waardoor het niet meer de vraag was óf het uit de hand zou lopen, maar wanneer de eerste aanzet zou komen. Of het zonder de mediahype eromheen ook zo uit de hand gelopen was blijft natuurlijk de vraag?
 
5. Red Bull Stratos
Al zegt ?Red Bull Stratos? je misschien niet zoveel, je hebt vast wel meegekregen dat in oktober de Oostenrijkse skydiver Felix Baumgartner de hoogste parachutesprong ooit maakte. Via YouTube keken ruim 8 miljoen mensen live mee hoe hij de vrije val maakte en tien minuten later weer veilig aan land kwam. Hiervoor had hij dan wel eerst even de reis omhoog van 2,5 uur gemaakt? 
 

 
6. Het einde van de wereld
Een apocalyps, mythe of toch gewoon een hype; het einde van de Mayakalender zorgde al aan het begin van 2012 voor ophef over het eind van de wereld, dat natuurlijk in december opnieuw opleefde. En zeg nou zelf: er is toch geen beter voer voor de media dan het eventuele einde van de wereld? Behalve films als 2012 kwamen ook merken met fijne spotjes, zoals Happy end of the world van Axe. 
 
Welke hype van 2012 vond jij het interessantst ?
Fotocredit Haren: ANP