Hipsters opgelet: de baard is zó last season

Gezicht door Karin
Was de baard afgelopen maanden nog helemaal je-van-het, nou we hebben nieuws voor je: de baard is weer helemaal uit. Dus paas dit artikel door aan die kerel van je en sla die scheermesjes weer in. Shaven voor het leven!
 
Jammer voor de mannen is het natuurlijk wel. Het scheelde een hoop tijd ’s ochtends, om nog maar niet te spreken over de bespaarde kosten van het dagelijks scheren. Bovendien: als ze honger hadden, konden ze altijd even checken of er nog wat etensresten in die baard van ze was blijven hangen. 
 
Waaruit de conclusie getrokken wordt dat grote baarden weer uit zijn? Dit blijkt uit de booming verkoopcijfers van mannelijke scheerproducten. Elektrische scheerapparaten ondervinden momenteel een verkoopstijging van 24% in het Engelse warenhuis Debenhams.
 
 
Celebs
Deze stijging suggereert dat mannen hun hipsterbaard aan de wilgen hebben gehangen en nu meer voor een frisse, geschoren look gaan. Men denkt dat dit te danken is aan het feit dat steeds meer celebs geschoren over de rode loper struinen. Denk aan Hollywood-acteurs als Ben Affleck en George Clooney, die allebei hun baarden hebben ingeruild voor een getrimd of geschoren kinnetje. 
 
Sara Stern, Beauty Director bij Debenhams zegt: “Mannen lijken de geschoren look die ze zien bij veel high profile mannelijke celebrities te kopiëren door hun stoppelbaard zorgvuldig bij te houden en meer aandacht te besteden aan hun huid. De recente lanceringen van mannen-make-up laat zien hoe serieus mannen hun uiterlijk nemen.”
 
Vaderlijk
Professor Karen Pine, een psycholoog van The University of Hertfordshire, zegt tegen DailyMail: “Mensen zijn sociale wezens en vertrouwen op subtiele gezichtsexpressies om elkaar te begrijpen. Te veel gezichtshaar kan de gezichtsexpressies camoufleren, wat de indruk geeft dat de man ondoorgrondelijk is of iets te verbergen heeft. Onderzoek toont aan dat mannen met volle baarden gezien woorden als vaderlijk; het doet ze ook ouder lijken. Maar vrouwen vinden mannen over het algemeen aantrekkelijker als ze netjes geschoren zijn.”
 
 
To shave or not to shave
Het recente onderzoek van warenhuis Debenhams bevestigt dit door te concluderen dat mannen meer dan € 115 per maand besteden aan hun uiterlijk. De populairste producten zijn scheergels en luxe aftershave balsems. Ook geeft 3 op de 5 mannen aan elke dag een dagcrème te gebruiken.
 
Baardaanhanger en fotograaf Jonathan Daniel Pryce, eigenaar van de blog 100 Beards 100 Days, spreekt dit tegen: “Het onderzoek is interessant maar ik denk dat het betekent dat mannen liever een getrimde baard willen dan geen baard. Als je kijkt naar alle scheermerken lanceren zij producten om baarden te trimmen - maar weinig merken innoveren in het natte scheren. Mannen zijn gewoon niet geïnteresseerd in de volledig geschoren look op het moment. Als je kijkt naar modellen als Johnny Harrington, Ricki Hall of Aiden Shaw piekten zij in hun carrière nadat ze een baard lieten staan. Zij boekten hun grootste campagnes nadat ze hun gezichtshaar lieten groeien. Ik denk dat de baard een trend is die de komende jaren nog niet weggaat.”

Wat vind jij van de baard: go or no go?