Discriminatie en vooroordelen tijdens online shoppen

Media door Kristie

Waar let jij op als je iets wilt kopen via het internet? Uit onderzoek blijkt namelijk dat persoonlijke vooroordelen veel invloed hebben op ons online gedrag. Zo kopen we minder snel van een getint of getatoeëerd persoon…

Tijdens het onderzoek, gepubliceerd in The Royal Economic Society, werden 1200 online advertenties voor Apple iPods op het internet gezet. Uiteraard werden daar drie verschillende foto’s bij geplaatst: een donkere hand, een blanke hand en een getatoeëerde hand. De resultaten waren toch best opvallend...

Minder biedingen

De donkere en de getatoeëerde hand kregen namelijk 18% minder biedingen! Daarnaast waren de biedingen op deze advertenties een stuk lager dan het geld dat werd geboden op advertenties van de blanke hand. “Veel van onze consumenten kopen steeds vaker online, maar persoonlijke vooroordelen hebben ook online nog steeds invloed op wie we vertrouwen en hoe we met elkaar omgaan”, vertelt coauteur Jennifer Doleac aan Daily News.


Alle advertenties werden op dezelfde manier geschreven: de verkopers verklaarden allemaal dat ze de iPod niet meer nodig hadden. Mensen reageerden makkelijker op de foto met de blanke hand en gingen sneller een langeafstandsbetaling aan met de verkoper. Bij het praten met een zogenaamde zwarte verkoper waren ze meer op hun hoede. Ze waren minder geneigd om hun namen onder een e-mail te zetten. Ook ontdekten de onderzoekers dat donkere verkopers meer reacties kregen in gebieden met een hoger percentage kleurlingen. Daarbij waren er minder reacties bij verkopers die in gebieden met een hoog criminaliteitspercentage wonen.

Getatoeëerd versus donker

Toch waren onderzoekers het meest verbaasd over het feit dat mensen getatoeëerde en donkere mensen hetzelfde behandelen. Dit betekent dat kopers statisch discrimineren en dus niet uitsluitend op basis van ras. “De kopers willen vermijden dat ze met iemand omgaan die lager opgeleid zou kunnen zijn, of met iemand die in een slechte buurt zou kunnen leven”, legt Doleac uit. 

Vind jij dit nieuws shockerend? Of heb jij (bewust of onbewust) ook vooroordelen tijdens het online shoppen?