10 vakantietrends voor 2015
Zit jij al in januari rond te neuzen op internet waar jij en je luchtbed deze zomer de strandtenten eens onveilig kunnen maken? Ho! Voordat je gaat boeken: trendbureau Cherry Picker zet de vakantietrends voor 2015 op een rij.
1. Blind breaks
Een blind break is een vakantie die je boekt zonder de bestemming ervan te weten. Superspannend! Deze verrassingsreizen komen voort uit het ‘experiential travel’: op reis gaan met als doel uit je comfortzone te komen. De blind break zul je in 2015 volop zien in het assortiment van steeds meer reisaanbieders. Zo heeft KLM de Monday Mystery Tickets waarmee je gedurende drie weken elke week naar vijf geheime steden kan vliegen. De website Srprs.me gaat voor spontaniteit en werkt met thema’s als ‘city tripping’, ‘broke’, ‘manly’ en ‘girls only’. Op deze manier kun je toch een thema kiezen, maar verder blijft alles geheim totdat je op het vliegveld staat.
2. Connect with locals
In navolging op de ‘do as the locals do’ trend uit 2014 willen we meer dan alleen logeren bij een local. We willen bijdragen aan lokale gemeenschappen en zoeken naar authentieke ervaringen door ons onder te dompelen in hun levensstijl. Dit doen we door samen met de lokale bevolking te fietsen, sporten, ambachten te leren, religieuze ceremonies bij te wonen of een kookworkshop te volgen.
3. Foodcations
In 2015 zie je meer steeds meer ‘eating and dining’ apps voorbij komen. EatWith, Bookalokal en Feastly zijn de eerste initiatieven waarbij je lid wordt van een community en ook Airbnb blijft niet achter met een ‘home dining pilot project’ in San Francisco. Hierbij kies je een lokaal adresje uit om samen te koken, eten en ervaringen uit te wisselen. Dit sluit niet alleen aan bij de trend dat we deel willen uitmaken van een bepaalde cultuur, maar ook bij het zogenoemde foodtourism waarbij de lokale keuken een steeds grotere rol gaat spelen in de keuze voor bestemmingen.
4. Outdoor wordt extreem
Behoefte aan spanning, uitdaging en misschien zelfs wel een beetje angst? Je bent niet de enige. Het motto ‘alles is mogelijk’ en de behoefte aan het verleggen van je fysieke grenzen zal op het gebied van reizen nog meer groeien. Fysieke uitdagingen worden steeds populairder ten opzichte van de luiervakantie. Op ijsbeerexpeditie in de ruige natuur, vrijwilligerswerk met wildlife of sealife, zwemmen met krokodillen in een ‘Cage of Death’ in Australië of bergbeklimmen met overnachtingen in berghutten: durf jij het aan?
5. Under-the-radar bestemmingen
Doordat we steeds vaker reizen wordt de wereld letterlijk en figuurlijk kleiner. In 2015 ontdekken doorgewinterde reizigers zelfs bestemmingen die nog niet bekend zijn bij het gros van de wereldbevolking. We reizen af naar zogenaamde under-the-radar bestemmingen. De interesse in minder opvallende of onbekende bestemmingen als Oeganda, Slovenië, Mozambique, IJsland, Boedapest, Zuid-Korea, Taiwan en het Spaanse Bilbao groeit. Voor veel reizigers is juist de gedachte dat je er in eerste instantie geen bezoekje aan zou brengen de reden om te gaan.
6. Healthy trips
Fit zijn of worden is voor velen een levensdoel en anno 2015 helemaal hip, zo ook op vakantie. Healthy trips zijn er in alle soorten en maten: van vakanties die zich focussen op fysieke gezondheid, zoals weight-loss camps, yogareizen op Bali en reizen naar New York om de marathon te lopen, tot reizen op het gebied van mentale gezondheid. In Zweden rijden er bijvoorbeeld taxi’s rond die psychologische ‘back-seat therapy sessions’ aanbieden tijdens de rit.
7. Millennians als nieuwe influencers
Maak kennis met de nieuwe influencers als reisleiders: de millennials. Deze groep - geboren in het midden van de jaren tachtig tot de jaren nul, jij dus - zoekt en deelt reisinspiratie online via platforms, reviewsites en social media. Ook eenmaal op vakantie gebruiken ze hun smartphone of tablet veelvuldig om de weg en leukste hotspots te vinden en te delen. Deze reislustige generatie – ook wel generatie Y genoemd – gaat het liefst vier of vijf keer per jaar op vakantie, maar eist waar voor z’n geld. Inspiratie is het hoofdingrediënt van hun reis en dat nemen ze graag mee naar huis om zowel offline als online te delen met anderen.
8. Hipster dad gaat op reis
Ook de hipster dad is in opmars want vaders spelen een steeds grotere rol in het gezin. Meer mannen besluiten (net als hun veelal vrouwelijke voorgangers) parttime te gaan werken en een zogenaamde papadag in te bouwen. Waar voorheen met name moeders er weleens alleen op uit trokken met hun kids, zijn de hippe vaders nu aan de beurt. Een weekendje uitwaaien op de Wadden, een ‘short ski break’ in de sneeuw of een bezoekje aan Disneyland Parijs: papa is van de partij terwijl mama voor het inkomen zorgt en het thuisfront bewaakt.
9. Solo traveling
Steeds meer mensen gaan solo! Niet alleen de groeiende groep singles kiest voor een vakantie alleen. Steeds meer mensen zien de voordelen van alleen op reis gaan. Opvallend is dat meer dan 70% van de alleenreizigers zogenaamde ‘female baby boomers’ zijn. Zij kiezen met name voor een exotische bestemming of een cultuurvakantie. Hoewel ze alleen op reis gaan, is het doel vaak om nieuwe mensen te ontmoeten en ervaringen op te doen.
10. #Braggie
In 2015 zal de #selfie plaatsmaken voor de #braggie: een foto die je direct na aankomst op je paradijselijke (en jaloersmakende) bestemming deelt via social media. Vooral om een klein beetje op te scheppen, oftewel te ‘braggen’. Per dag worden er wereldwijd ongeveer 750 miljoen afbeeldingen gepost op Facebook en verstuurd via WhatsApp, veelal door reizigers. Steeds meer hotels en andere accommodaties spelen hierop in door beloningen te geven aan gasten die hun ervaringen delen via social media.
Dit artikel is gechreven door trend-, PR- en marketingbureau Cherry Picker.