Shopaholics opgelet: dít zijn de grootste koopjesjagers
Je bent he-le-maal weg van die ene gave tas die compleet bij je nieuwe outfit matcht, maar je portemonnee kreunt bij het idee dat je weer geld gaat uitgeven. Misschien toch maar eventjes wachten tot die beauty in de uitverkoop is?
Nederlanders hebben het imago van echte koopjesjagers. We hebben nu eenmaal engelengeduld als het aankomt op wachten tot de jaarlijkse mega-uitverkoop. En dan gaan we lós, echt goed los. Een nieuwe studie zocht uit of deze typische ‘Hollandse’ kenmerken wel zo terecht zijn.
Hebbedingetjes
Je voelde hem waarschijnlijk al een beetje aankomen, maar dat ‘kijken, kijken en niet kopen’ past toch echt bij de manier waarop Nederlanders met shoppen omgaan. Het is een irritant vooroordeel, maar eigenlijk is het wel hartstikke terecht... Dat blijkt uit het onderzoek van kortingsapp Yellowbag en marktonderzoeksbureau RMI. Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek wacht met shoppen totdat het hebbedingetje flink in de aanbieding is.
Wachten tot de uitverkoop
Jahoor, wij Nederlanders zijn dus hartstikke guilty. Meer aanbiedingen please! Het is zelfs zo dat 87 procent altijd rekening houdt met korting als ze gaan winkelen. En dat zijn echt niet alleen de arme studenten, juist niet! Maar liefst 97 procent van de 30- tot 50-jarigen geeft toe hier oog voor te hebben. Tot slot is meer dan de helft van de Nederlanders best bereid om een maand of langer te wachten tot hun favoriete producten zijn afgeprijsd. Dat imago van koopjesjager zal dus nog wel even aan ons blijven kleven.
Wacht jij ook altijd tot het sale is voor je een nieuw item scoort?