Science says: reizen maakt gelukkiger dan dure spullen

Vrije tijd door Chiara

Als jij zou mogen kiezen wat je zou winnen… Zou je dan een nieuwe tas van een heel duur merk toevoegen aan je garderobe of een reis naar een ver land maken? Wat maakt jou het gelukkigst denk je? Wij hebben hier het antwoord voor je. 

Keuzes maken is niet makkelijk. Vooral niet als jij een vet bedrag maar één keer kunt besteden. Je hebt nu echt een nieuwe telefoon nodig, maar bent ook wel toe aan een vakantie. En dan niet in een hutje op de Veluwe. Nee lekker all inclusive op een eiland met parelwitte stranden, palmbomen en onbeperkt veel cocktails. Na een paar rondes kop of munt, een lange ‘plus en minnetjes lijst’ en advies te hebben gevraagd aan je vriendinnen ben jij er nog steeds niet uit. Wat maakt jou nu echt het meest gelukkig? Zucht... Jij weet het echt niet...
 

 
Het gelukkigst 
Uit onderzoek is gebleken dat (reis)ervaringen je gelukkiger maken dan materialistische rijkdom. Als je erover nadenkt, is dit niet bepaald gek. Die peperdure Michael Kors tas raakt uit de mode, over een paar maanden is er alweer een iPhone 8 uit en op een gegeven moment raak je gewend aan je hippe Vespa. In het begin kan jouw geluk niet op wanneer jij je nieuwste, luxe aankoop in gebruik hebt. Dan staat het geluk wat je dan voelt gelijk aan de herinnering van een verre reis. Maar op den duur raken we gewend aan material stuff, waardoor deze aankopen meer zorgen voor tevredenheid voor korte duur dan geluk op lange termijn. Terwijl ervaringen, zoals reizen, uit eten gaan of een festivalletje pakken, juist zorgen voor langdurig geluk.

Maar hoe komt dit nu eigenlijk? Ervaringen delen we vaak met onze loved ones en verbinden ons met nieuwe mensen. Jij hebt toch ook een betere connectie met iemand die naar hetzelfde land heeft gereisd dan met iemand die dezelfde smartphone heeft als jij? Dit komt omdat ervaringen simpelweg tot diepere gesprekken leiden.
 

 
Ervaringen
Uit de studie is ook gebleken dat levenservaringen iemand vormen. Terwijl bezittingen slechts worden gezien als onderdeel van iemands imago. Daarnaast is het moeilijk om ervaringen te vergelijken, aangezien iedereen op een andere manier evalueert. Terwijl een neppe Chanel-tas toch snel als onacceptabel wordt gezien, vooral vergeleken met een echte. Ervaringen zijn nu eenmaal niet in te ruilen. Dus wanneer jij de loterij wint, een vette pot met geld erft of een lekkere bonus ontvangt, kun je beter op het vliegtuig stappen dan Harrods leegkopen. Mooie herinneringen zijn namelijk niet te koop! 
 
Welke van jouw ervaringen wint het van een peperdure tas?